Abstract:
هدف: هدف این پژوهش مقایسۀ نتایج ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از روشهای ارزیابی «وب کیو ای ام» و نمایۀ ارزیاب وب است. روش: روش این پژوهش ترکیبی از پیمایش توصیفی و تکنیک دلفی خواهد بود. جامعۀ آماری شامل 100 وبسایت دانشگاههای دولتی ایران است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست بوده و برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون نمونههای وابسته و جفت) استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که 60 درصد وبسایتها بر اساس 4 معیار «وب کیو ای ام» (قابلیت استفادهپذیری، قابلیت عملکرد، قابلیت اطمینان و کارایی) در وضعیت مطلوب و 37 درصد در وضعیت متوسط قرار دارند. 64 درصد وبسایتها بر اساس 5 معیار نمایۀ ارزیاب وب (قابلیت دسترسی، سرعت، ناوبری، قابلیت اطمینان و محتوا) در وضعیت مطلوب و 30درصد در وضعیت متوسط قرار دارند. همچنین در روش «وب کیو ای ام»، دانشگاه فردوسی مشهد با امتیاز 822/0 در رتبۀ نخست، دانشگاه اصفهان با امتیاز 798/0 در رتبۀ دوم و دانشگاه تربیت مدرس با امتیاز 797/0 در رتبۀ سوم قرار دارند. در روش نمایۀ ارزیاب وب دانشگاه فردوسی مشهد با امتیاز 88 در رتبۀ نخست، دانشگاه تربیت مدرس با امتیاز 85 در رتبۀ دوم، دانشگاه تهران با امتیاز 83 در رتبۀ سوم قرار گرفتند و نیز تفاوت معناداری بین نتایج دو روش ارزیابی وجود ندارد. اصالت اثر: اصالت پژوهش مقایسۀ نتایج ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران با روشهای «وب کیو ای ام» و نمایۀ ارزیاب وب است.
Machine summary:
در ايـن پـژوهش ، بـراي ارزيـابي وب سايت هاي دانشگاه هاي دولتي ايران از دو روش «وب کيو اي ام »١ و نمايۀ ارزياب وب ٢به دليـل مبتني بودن بر استانداردها و الگوهاي ارزيابي کيفيت ، استفاده از روش هاي کمي (کـاهش عوامـل مزاحم ) و گام به گام استفاده شده است و در نهايت نتـايج بـه دسـت آمـده از دو روش ، بـا يکـديگر مقايسه خواهند شد.
در اين پژوهش سعي داريم وب سايت دانشـگاه هـاي دولتـي ايـران را بـا استفاده از دو روش ارزيابي «وب کيو اي ام » و نمايۀ ارزياب وب مقايسه کنـيم کـه ايـن امـر بـراي دستيابي به شناخت بهتر تواناييهاي هر يک از روش هاي ارزيابي، ميزان همپوشاني آنها و دسـتيابي به نتايج دقيق تر صورت ميگيرد.
ارزيابي وب سايت هاي دانشگاه هـاي دولتـي ايـران بـا توجـه بـه معيارهـاي اصـلي قابليـت استفاده پذيري، قابليت عملکرد، قابليت اطمينان و کارايي در روش «وب کيو اي ام » چگونه است ؟ همان گونه که جدول ١ نشان ميدهد معيار قابليت استفاده پـذيري ميـانگين امتيـاز ٠/٥٩ را کسـب کـرده است .
ارزيابي وب سايت هاي دانشگاه هاي دولتي ايـران بـا توجـه بـه معيارهـاي اصـلي قابليـت دسترسي، سرعت ، ناوبري، محتوا و قابليت اطمينان در روش نمايۀ ارزياب وب چگونه است ؟ همان گونه که جدول ٢ نشان ميدهد معيار قابليت دسترسي ميانگين امتيـاز ٧/٩٤ از امتيـاز ٢٠ را کسـب کرده است .
نتايج ارزيابي وب سايت هاي دانشگاه هـاي دولتي ايران با روش «وب کيو اي ام » نشان داد که معيار اصـلي قابليـت اطمينـان بـا ميـانگين امتيـاز ٠/٦٧ در رتبۀ نخست و در وضعيت مطلوب قرار دارد.