Abstract:
نظر به امکان ارسال پیامکهای متنوع وابسته به ادبیات بهوسیلۀ تلفن همراه و به جهت وجود طیف گستردۀ آثار ادبی در انواع غنایی و تعلیمی، مقالۀ حاضر میکوشد با هدف بررسی چگونگی شکلگیری انواع مذکور در پیامکهای ارسالی، با روش تحلیل محتوا، به این پرسش پاسخ گوید که کمیت و کیفیت پیامکها در انواع غنایی و تعلیمی چگونه است؟ جامعۀ آماری 16 هزار و 327 پیامک است که در آن، نوع غنایی به هفت زیرمقوله تقسیم شده، نوع عاشقانه بهعلت نمایش واکنش فرهنگی ـ ادبی به نیازهای اجتماعی و برطرف کردن حس انزوای کاربران، بیشترین میزان توجه را دربرداشته؛ نوع تعلیمی به 10 زیرمقوله تقسیم شده کهپند و آموزش به اعتبار کتابت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. با توجه به تعامل سنخی دو نوع مذکور، نوع ترکیبی غنایی ـ تعلیمی نیز از میان پیامکها استخراج شده است.
Machine summary:
com"/> چکیده نظر به امکان ارسال پیامکهای متنوع وابسته به ادبیات بهوسیلۀ تلفن همراه و به جهت وجود طیف گستردۀ آثار ادبی در انواع غنایی و تعلیمی، مقالۀ حاضر میکوشد با هدف بررسی چگونگی شکلگیری انواع مذکور در پیامکهای ارسالی، با روش تحلیل محتوا، به این پرسش پاسخ گوید که کمیت و کیفیت پیامکها در انواع غنایی و تعلیمی چگونه است؟ جامعۀ آماری 16 هزار و 327 پیامک است که در آن، نوع غنایی به هفت زیرمقوله تقسیم شده، نوع عاشقانه بهعلت نمایش واکنش فرهنگی ـ ادبی به نیازهای اجتماعی و برطرف کردن حس انزوای کاربران، بیشترین میزان توجه را دربرداشته؛ نوع تعلیمی به 10 زیرمقوله تقسیم شده که پند و آموزش به اعتبار کتابت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.
گسترش دایرۀ مشروعیتها (اکرامیفر، 1386: 71 ـ 50؛ ارجی و شهبازی، 1389: 4) اهداف ارسال پیامک با نظر به کارکردها، اهداف ارسال پیام از بعد چرایی ارسال آن نیز مطرح است و شامل نظریههای مختلفی میشود که عبارتاند از: خودگشودگی یا خودافشاگری<FootNote No="17" Text=" Self – Disclosure"/> اظهاراتی را دربر میگیرد که فرد بهگونهای آگاهانه و تعمدی در مورد خود با دیگران در میان میگذارد (فرهنگی،1390، ج1: 183) و با توجه به ارسال پیامکها زمینهای برای خودبالندگی، خودشناسی، جلب اعتماد و بهبود روابط و مثبتنگری به خود از جانب خود و دیگران میشود (اکرامیفر، 1386: 88).
درواقع مبنای بررسی بر این استوار است که انواع مختلف ادبی چون غنایی و تعلیمی، مورد توجه کاربران پیام کوتاه بوده، آنان سعی دارند منویات و احساسات خود را بیشتر در قالبهای احساسی و عاطفی و تعلیمی ـ آموزشی به دیگران منتقل سازند که البته این دو با اهداف مختلفی صورت میگیرد.