Abstract:
امروزه شخصیتهای مقدس در آثار هالیوود بهنحوی ظاهر میشوند که گاهی فاقد تقدس پیشین خود هستند. هدف این مقاله بررسی چگونگی تصویرپردازی از پیامبران در سینمای هالیوود بهعنوان مهمترین نظام تولید و توزیع فیلم در جهان از منظر تنزیهگرایی و تشبیهگرایی است. این مقاله به تحلیل نشانهشناختی چهار اثر سینمایی هالیوودی میپردازد که زندگی پیامبران را دستمایۀ خود قرار دادهاند و عبارتاند از: ده فرمان، ملک داوود، آخرین وسوسۀ مسیح و مصائب مسیح. در این مقاله، ضمن تحلیل صحنههایی منتخب از فیلمهای یادشده، نحوه و کیفیت تصویرپردازی از شخصیتهای مقدسی که در این آثار به نمایش درآمدهاند، تحلیل شده است.
Machine summary:
ازاینرو، مقالۀ پیش رو بهدنبال پاسخ به این سؤال است که سیمای پیامبران در سینمای هالیوود چگونه بازنمایی شده است؟ آیا تصویرپردازی از پیامبران در هالیوود، با رویکردی تنزیهگرایانه صورت گرفته است یا تشبیهگرایانه؟ برای پاسخ به این سؤال، در ادامۀ بحث، ضمن بررسی پیشینۀ تصویرپردازی از شخصیتهای مقدس بهخصوص پیامبران در آثار هنری تجسمی، بهویژه در قالب شمایلنگاری، به دو رویکرد اساسی در تصویرپردازی از مقدسین در آثار هنری اشاره میشود که عبارتاند از: تنزیهگرایی و تشبیهگرایی.
همچنین فیلم زندگی برایان<FootNote No="173" Text=" Monty Python's Life of Brian, also known as Life of Brian"/> به کارگردانی تری جونز<FootNote No="174" Text=" Terry Jones"/>، نیز با نگاهی فکاهی به زندگی حضرت مسیح(ع)، از داستان حیات این پیامبر آسمانی در جهت اهداف اجتماعی خود بهرهبرداری کرده است.
تحلیل نشانهشناختی صحنههای منتخب فیلم دهفرمان (رجوع شوی به تصویر صفحه) تحلیل صحنۀ 1 در این صحنه موسی از مرگ حتمی در صحرا نجات یافته و به طرزی معجزهآسا به زندگی بازگشته است اما این امر نهتنها ایمانی در وی بهوجود نیاورده است، بلکه زمانیکه شعیب از خدای یکتا سخن میگوید همچنان با تردید به آسمان مینگرد.
انتخاب این صحنهها و فحوای گفتگوهای آنها، تصویر شخصیتی دنیاپرست را از حضرت داوود(ع) ترسیم میکند که حتی از منظر همسر پیشین خود نیز فاقد وجاهت است.
تحلیل صحنۀ منتخب گفتگوی مسیح(ع) در صحرا با جوان یهودی و پذیرش مسئولیت رسالت خود پس از آنکه عیسی مریم مجدلیه را ترک میکند، راهی صحرا میشود و به مکانی میرسد که اهالی آن مشغول دعا برای یک روحانی متوفی هستند.