Abstract:
امروزه دانش مشتری یکی از مهمترین منابع سازمانها برای نوآوری بهشمار میرود، اما سازمانها برای استفادۀ اثربخش از دانش مشتری باید ظرفیت خود را برای جذب این دانش ارتقا دهند؛ زیرا کسب و استفاده از دانش مشتری بهآسانی امکانپذیر نیست و هر اطلاعات و دانشی منجر به خلق ارزش نمیشود. از این رو، هدفمقالۀ حاضر ارائۀ مدلی برای اندازهگیری ظرفیت جذب دانش مشتری است. بدین منظور در یک پژوهش پیمایشی با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی، ابعاد مفهوم ظرفیت جذب دانش مشتری تعیین شد و از تحلیل عامل تأییدی برای تأیید اعتبار مدل استفاده شد. همچنین بهمنظور نشاندادن کارایی مدل، به ارزیابی و سنجش ظرفیت جذب مشتری در یک شرکت فعال در صنعت مواد غذایی پرداخته میشود. یافتهها نشان میدهد که سه بعد ظرفیت کسب دانش مشتری، ظرفیت بهکارگیری دانش مشتری و ظرفیت سازماندهی دانش مشتری با ظرفیت جذب دانش مشتری ارتباط دارد و در این میان، ظرفیت سازماندهی از بیشترین همبستگی با مفهوم ظرفیت جذب دانش مشتری برخوردار است.
Machine summary:
ارائة مدلي براي سنجش ظرفيت جذب دانش مشتري (پيمايشي پيرامون صنعت مواد غذايي ) منوچهر انصاري ١، محمد ميرکاظمي مود٢، حسين رحماني يوشانلوئي ٣، علي قاسمي امروزه دانش مشتري يکي از مهم ترين منابع سازمان ها براي نوآوري به شمار مـي رود، اما سازمان ها براي استفادة اثربخش از دانش مشتري بايد ظرفيت خود را براي جذب اين دانـش ارتقا دهند؛ زيرا کسب و استفاده از دانش مشتري به آساني امکان پذير نيسـت و هـر اطلاعـات و دانشي منجر به خلق ارزش نمي شود.
اول ؛ اينکه اين صنعت از لحاظ شاخص هاي رقابتي بودن نسبت به ديگر صـنايع کشـور در وضعيت بهتري قرار دارد (پورتر، ٢٠٠٨) و توجه به نيازها و خواسته هـاي مشـتريان در بازارهـاي رقابتي اهميت بيشتري دارد و دانش مشتري مي تواند به کسب مزيت رقابتي بـراي شـرکت هـاي فعال در چنين بازارهايي منجر شـود (تـامکي و وان هيپـل ، ٢٠٠٢) و دوم ؛ اسـتفاده از ايـده هـا و خواسته هاي مشتريان براي توسعة محصولات جديد و نوآوري در صنايعي با سطح فناوري پـايين و متوسط (مانند صنعت مواد غذايي )، اثربخشي بيشتري نسبت به برخي صنايع با فناوري پيشرفته (همانند داروسازي يا نانوتکنولوژي ) دارد (گريمپ و سوفکا، ٢٠٠٩).
Key strategies for the successful involvement of customers in the co-creation of new technology- based services International Journal of Service Industry Management.
Applying absorptive capacity construct to customer-related knowledge processing, working paper, Lappeenranta University of Technology, Lappeenranta.
Mechanisms of customer knowledge management in E-Commerce websites, Research journal of information technology.