Abstract:
در دانشگاهها توجه به زیرساختهایی که در مدیریت دانش بهکار میرود، از ضرورت خاصی برخوردار است. همچنین امروزه مراکز آموزش عالی برای انطباق مداوم با شرایط متغیر بیرونی، باید ضمن نوآوری، ظرفیت مناسبی برای تغییر داشته باشند. بنابراین هدف پژوهش پیش رو، سنجش رابطه میان زیرساختهای مدیریت دانش و ظرفیت تغییر سازمانی و مطالعۀ وضعیت آنها است. پژوهش به روش پیمایشی ـ همبستگی انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد مطالعه بوده است که از بین آنها 167 نفر برای نمونه انتخاب شد. دادهها و اطلاعات لازم پژوهش بهکمک ابزار پرسشنامه، از نوع محققساخته بهدست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد میان زیرساختهای مدیریت دانش و ظرفیت تغییر سازمانی، همبستگی معنادار و مثبتی وجود دارد و وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش و ظرفیت تغییر سازمانی در مجموع مناسب است. بر اساس یافتهها، اگر دانشگاه از زیرساخت مناسب دانش برخوردار باشد، مدیریت دانش تسهیلشده و مدیریت کارآمد دانش، میتواند(نند) بر بهبود ظرفیت تغییر سازمانی مؤثر باشند.
Machine summary:
بنابراين مطالعه و ارائة راهبردهاي علمي براي افـزايش اثربخشـي زيرسـاخت هـاي مـديريت دانش و ظرفيت تغيير سازماني ، مي تواند زمينه سـاز نـوگرايي و تعـالي دانشـگاه مـورد مطالعـه در عرصه هاي آموزشي ، پژوهشي و خدمات تخصصي باشد.
بدين ترتيب سؤال اصلي پژوهش حاضر اين گونه مطرح مي شود، رابطه بين زيرساخت هاي مديريت دانش و ظرفيت تغيير سازماني چگونه است ؟ زيرساخت هاي مديريت دانش و ظرفيـت تغييـر سـازماني در دانشـگاه مـورد مطالعـه چـه وضعيتي دارند؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
بنابراين يافته هاي پژوهش مؤيد آنست که وضعيت وجود تفکر سيستمي مناسـب نيسـت ، امـا در مجموع ابعاد زيرساخت مديريت دانش و ظرفيت تغيير سازماني در دانشگاه مورد مطالعه ، مناسـب است .
درنهايـت شـاخص هـاي جـدول ٧ مؤيـد آنسـت کـه مقـدار همبستگي بين زيرساخت هاي مديريت دانش و ظرفيت تغيير سازماني ٠/٥٧= Rxy به دست آمـده که در سطح آلفاي ٠/٠٥ معنادار است .
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين ابعاد زيرساختي مديريت دانش و ظرفيت تغيير سازماني ، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد.
نتيجه گيري و پيشنهادها نتيجة نهايي به دست آمده از پژوهش نشان مي دهد بين زيرساخت هاي مديريت دانـش و ظرفيـت تغيير سازماني در دانشگاه ، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد.
Compound model of Islamic Azad University academic member’s intent to knowledge sharing with the approach of perceptual factors (Survey around North Branch of Tehran and Science and Researches Campus), Journal of information technology management, 6 (1): 107-126.