Abstract:
اثربخشی دورههای مجازی، یکی از چالشهای پیش روی برگزارکنندگان این دورههاست که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. بر این اساس، پژوهش پیش رو به بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی ـ پیمایشی است و از نظر نوع استفاده، کاربردی بهشمار میرود. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامۀ محققساخته است. در این راستا، 106 نفر از مدیران، کارشناسان و مدرسان دورههای آموزش الکترونیکی بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و با مطالعۀ مبانی نظری، جمعآوری اعضای نمونه و کاربرد روش حداقل مربعات جزئی، پنج دسته از عوامل اصلی مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی، شامل عوامل مرتبط با دانشگاه (مؤسسۀ آموزشی برگزارکنندۀ دوره)، ویژگیهای دانشجو، ویژگیهای مدرس، عوامل آموزشی و عوامل محیطی شناسایی شد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که عامل آموزش و عامل مرتبط با دانشگاه، بهترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر اثربخشی آموزشهای الکترونیکی هستند.
Machine summary:
گـوري روزنبوليـت (٢٠٠٥) بر اين باور است که نگرش دانشجو نسبت به آمـوزش الکترونيکـي و تمايـل وي بـراي يادگيري از طريق آموزش مجازي ، بر اثربخشي آموزش الکترونيکي تأثير دارد.
بر اساس مفاهيم مدل سه حلقه اي لياو (٢٠٠٤)، کيفيت سيستم ، عامل اساسي مؤثر در شکل دهي به نگرش هـاي احساسـي ، شـناختي و رفتاري مدرسان و دانشجويان دوره هاي آموزش الکترونيکي محسوب مـي شـود.
مدل مفهومي پيشنهادي عوامل تأثيرگذار بر اثربخشي آموزش الکترونيکي روش شناسي پژوهش اين پژوهش از نظر هدف ، از دسـته پـژوهش هـاي کـاربردي بـه شـمار مـي رود و از لحـاظ نـوع جمع آوري داده ها، توصيفي ـ پيمايشي است .
The conceptual framework of evaluating e-learning programs in higher education institutions.
Strategies for technology-based learning in higher education.
The Fed University, Journal of Higher Education, 4(1): 31- 42.
Review of barriers to the development of e-learning in Iran educational system.
Evaluation of e-learning in the education of the students at University of Tehran.
Learner’s acceptance of e-learning in South Korea: Theories and results, Journal of Computers & Education.
Feasibility study of using e-learning in higher education using factor analysis.
(in Persian) Institue of research and planning in higher education (2013).
The myths about e-learning in higher education.
New technologies for teaching and learning: Challenges for higher learning institutions in developing countries, International Journal of Education and Development using ICT, 3 (2): 57-67.
Six case studies of information technology-assisted teaching and learning in higher education in England.
Explore areas of e-learning in higher education as a teaching supplement.