Abstract:
با توجه به روند روبهرشد تجارت الکترونیکی در دنیای کسبوکار، وبسایتها بیش از پیش در سودآوری و موفقیت کسبوکارها نقش ایفا میکنند. از این رو محققان بسیاری از سال 1995 اقدام به ارائۀ مدلهایی برای ارزیابی وبسایتها کردهاند. با این حال تعدد و ناهمگونی مدلهای ارائهشده، جمعبندی و برداشت دقیق از این مدلها را دشوار کرده است. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش فراتحلیل، مدلهای پیشین بهگونهای در یک مدل تجمیع شود که ضمن مطابقت نسبی ساختار مدل با اغلب آنها، از جامعیت نسبی نیز برخوردار باشد. مزیت استفاده از فراتحلیل به جای استفاده از روشهای کیفی رایج این است که در این روش، به جای تکیه بر قضاوت مؤلفان و خبرگان، دیدگاههای افرادی تجمیع شده است که در زمینۀ ارزیابی وبسایت صاحبنظرند و دارای مقالات داوریشده هستند. به بیانی دیگر، اعتبار این روش متأثر از اعتبار تمامی مدلهای پیشینی است که در نشریههای معتبر ثبت شدهاند.
Machine summary:
در ايـن پـژوهش از روش فراتحليل به منظور جمع بندي مدل هاي ارزيابي وب سايت پيشين در قالب مدلي جامع استفاده شده است ؛ به شکلي که قضاوت مؤلف ، خبرگان و کاربران ، در استخراج مدل نهايي به حـداقل برسـد.
در برخي از مقاله ها، نويسنده يکي از مدل هـاي پيشين را مدل مبنا قرار داده و تلاش کرده است شاخص هاي ذکر شده در ساير مدل هـا را در آن مدل خاص ، دسته بندي کند (بارنس و ويدگن ، ٢٠٠٦؛ بـالوگلو و يـاک آپ ، ٢٠٠٦ و بيوکزکـان و دي روآن ، ٢٠٠٧) و سپس با استفاده از نظرسنجي خبرگان يا نظرسنجي از کاربران وب سايت ، به مدل نهايي دست يافته است .
در اين پژوهش به منظور ارائة مدل ارزيابي وب سايت از جمع بندي نظام مند مدل هـاي قبلـي ، روش فراتحليل به کار برده شده است ؛ به گونه اي که با استفاده از محاسبات آماري به مدل جامعي نسبت به مدل هاي قبلي دست يابد و در عين حال اعمال نظرهاي مؤلفان در استخراج مـدل نهـايي به حداقل ممکن برسد.
جدول ١ ابعاد اصلي استخراج شـده از ٩٣ مقاله را نشان مي دهد که براي ارزيابي وب سايت استفاده شده اند.
Measuring web site quality improvements: a case study of the forum on strategic management knowledge exchange.
A fuzzy preference-ranking model for a quality evaluation of hospital web sites.
Quantitative Evaluation of Website Quality Dimension for Web 2.