Abstract:
یکی از دغدغههای اصلی دانشجویان فارسی زبان در کلاسهای آموزشزبان انگیسی این است که قواعد منفیسازی و سؤالی کردن صیغههای مختلف فعل را نمیتوانندبه درستی بیاموزند و از تعدد قواعد رنج میبرند. تحقیق حاضر مبتنی بر تجربة شخصیپژوهشگرانی است که پس از تحصیل در رشتة زبانشناسی، ناخودآگاه در آموزش زبانانگلیسی به دانشجویان فارسیزبان از شیوهای جدید به نام قاعدهآموزی استفاده میکردندو متوجه بهبود یادگیری قواعد زبان انگلیسی در دانشجویان شدند. در این روش(قاعدهآموزی)،با استفاده از یافتههای زبانشناسان، به جای توضیح تکتک صورتهای صیغهها، قاعدهایکلی بیان میشود که میتوان آن را در همة صورتها بهکار برد. در این مقاله برایآزمون روش قاعدهآموزی، 40 دانشجو در دو کلاس زبان عمومی انتخاب شدند. پس ازاطمینان از همگن بودن آنها، در چهار جلسة ابتدای کلاس، دانشجویان یک کلاس به روشسنتی آموزش دیدند و دانشجویان کلاس دیگر به روش قاعدهآموزی و سپس، آزمونی از هردو گروه گرفته شد. نتیجة آزمون نشان داد بازده دانشجویانی که به شیوة جدید آموزشداده شده بودند، بالاتر از بقیة دانشجویان بود.
One of the main concerns of Iranian students who learn English is the fact that they cannot learn the different English rules of negative and interrogative tenses and hence suffer from numerous grammar rules. The present study is based on the researchers'' experiences، who have been educated in Linguistics، in Teaching English to Persian students. They applied a new teaching method (the Rule Teaching Method) unconciouslly and found that there was an essential improvement in grammar learning by students. In the present paper، the authors will introduce the Rule Teaching Method which is the result of the utilization of linguistics principles. Using the findings of linguists، instead of explaining each verbal form، in this method، a general rule is expressed.. For testing this method، 40 students from two general English classes were chosen. After the adjustment of their homogeneity، the students of the first class were trained in the traditional method، in four first sessions، while the other students were trained in the Rule Teaching Method. Then a test prepared by the researchers (its content validity was approved by related expertise) was given to both groups. The result was statistically analysed and the data analysis showed a significant difference between the score of the two groups. The results showed that the efficiency of students who were trained in the Rule Teaching Method was higher than the other students.
Machine summary:
قاعده آموزی : شیوهای جدید در آموزش صیغة افعال زبان انگلیسی به فارسی زبانان بر پایة اصول زبانشناسی ∗ لیلا عرفانیان قونسولی دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران ∗∗ شهلا شریفی دانشیار زبانشناسی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران (تاریخ دریافت : ٩١/١٢/٧، تاریخ تصویب : ٩٢/٦/١٦) چکیده یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان فارسی زبان در کلاسهای آموزش زبان انگیسی این است که قواعد منفی سازی و سؤالی کردن صیغه های مختلف فعل را نمی توانند بـه درسـتی بیاموزنـد و از تعـدد قواعد رنج می برند.
در این مقاله ، به بیان شیوهای نو بـه نـام شـیوة قاعـدهآمـوزی در آموزش صیغه های مختلف فعل و تولید صورتهای سؤالی و منفی که برای زبانآموزان بـسیار مشکل ساز است ، می پردازیم .
1- Krashen 2- Ellis 3- Batstone & Ellis 4- Nassaji & Fotos 5- English as a foreign language 6- Form رشتچـــی و دیگــران (٢٠١٢) تحقیقــی انجــام دادنــد کــه یافتــه هــای آنــان نــشـان داد، دستورالعمل های دستوری در سطح جمله ، به زبان آموزان کمک مـی کنـد بهتـر بتواننـد معنـای واژههای ناآشنا را استنتاج کنند.
در اکثـر کتابها، برای آموزش این نکتة دستوری ، این شرح به چشم می خورد (در ذیل ، فقط شرح چند نمونه آورده شده است اما صورتهای دیگر نیز از این امر تبعیت می کنند): صیغة حال ساده ١- صورت خبری Subject+simple present verb+the rest of the sentence یعنی فاعل به علاوة صورت حال ساده فعل .