Abstract:
باوجود حجم زیاد مطالعات انجام شده درزمینه بازخورد مقابلهای، محققان معدودی به بررسی نگرشزبانآموزان به این نوع بازخورد پرداختهاند و همین مطالعات اندک نیز نتایج مختلفو گاه متضادی دربرداشته است. در عین حال، هیچ پژوهشی برای یافتن عوامل موثر بر شکلگیری این نگرشها انجام نگرفته است. مطالعه حاضر بهبررسی نگرش زبانآموزان ایرانی به دریافت بازخورد ازمعلم و همکلاسیها و همچنین نقش سن در نگرش آنها پرداخت. بدین منظور، پرسشنامهای میان 136 زبانآموز توزیع شد. نتایج حاکی از نگرش مثبتزبانآموزان ایرانی نسبت به دریافتبازخورد از همکلاسیها و همچنین وجود رابطه معنادارمیان سن زبانآموزان و نگرش آنها نسبت به دریافت بازخورد از همکلاسیهاو معلمان و همچنین دریافت انواع بازخورد شفاهی بود. برخلاف نوجوانان که در مقایسهبا بزرگسالان بیشتر به دریافت بازخورد از همکلاسیهای خود متمایل بودند، زبانآموزان بزرگسال بیشتر خواهان دریافتبازخورد از معلم خود بودند. علاوه بر آن، از میان انواع بازخورد، بزرگسالانبازخوردهای تلویحی را ترجیح میدادند، در صورتی که زبانآموزان نوجوان مایل به دریافت بازخوردواضح بودند. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت آگاهی مدرسان زبان نسبت به نگرش زبانآموزان و عوامل موثر بر شکلگیری این نگرشها دلالت دارد.
Recent interaction studies have focused on the relationship between interactional feedback and L2 development. Despite the large body of knowledge in this regard، few studies have examined learners’ preferences for interactional feedback. Besides، different findings have been reported concerning learners’ preferences for feedback and none has examined the factors accounting for the variation in the results. Thus، the present study considered the role of age in forming language learners’ preferences for oral corrective feedback. A feedback questionnaire was distributed among 136 language learners. The results confirmed the relationship between age of the learners and their preferences. While adults were more inclined towards only-teacher feedback، younger learners were more in favor of peer feedback. Adults also had a higher preference for implicit recast while younger learners were more positively oriented towards explicit recast. The results suggested the need for teachers to take into consideration learner characteristics and their perceptions when correcting their errors.
Machine summary:
نگرش زبانآموزان بزرگسال و نوجوان ایرانی نسبت به دریافت بازخورد شفاهی از معلم و همکلاسی ها ∗ شیوا کیوانپناه دانشیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشکدة زبانها و ادبیات خارجی ، دانشگاه تهران، ایران ∗∗ سیدمحمد علوی دانشیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشکدة زبانها و ادبیات خارجی ، دانشگاه تهران، ایران ∗∗∗ سجاد سپهرینیا دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی ، دانشکدة زبانها و ادبیات خارجی ، دانشگاه تهران، ایران (تاریخ دریافت : ٩٢/٢/٣، تاریخ تصویب : ٩٢/٧/٢٩) چکیده باوجود حجم زیاد مطالعات انجام شده در زمینة بازخورد مقابله ای، محققان معدودی به بررسی نگرش زبانآمـوزان به این نوع بازخورد پرداخته اند و همین مطالعات اندک نیز نتایج مختلف و گاه متضادی دربرداشته است .
در این رابطه ، پژوهش های بسیاری به بررسی میزان تأثیر بازخورد مقابله ای بر افزایش توانایی زبانی زبانآمـوزان پرداختـه انـد (عمـار و اسـپادا٩، ٢٠٠٦؛ مکـی و همکـاران ١٠، ٢٠٠٠؛ پنـووا و لیسـتر١، ٢٠٠٢؛ مکــی ، ٢٠٠٦)، ولــی ایـن پـژوهش هـا نگـرش 1- Post-method era 2- Brown 3- Corrective feedback 4- Hattie & Timperley 5- Truscott 6- Ellis 7- Long & Robinson 8- Sheen 9- Ammar & Spada 10- Mackey & et al.
عمار و اسپادا (٢٠٠٦) دو دلیل بـرای برتـری ایـن نـوع بـازخورد نـسبت بـه بازگویی صحیح بیان کردند: از نظر آنها طبیعت آشکار١ و واضح استخراج و فرصـت دادن بـه زبانآموز برای تصحیح اشتباه خود، می تواند باعث موفقیت بیشتر زبانآموزان در استفاده از این نوع بازخورد باشد.
4- Lee 5- Amrhein & Nassaji 6- Peer feedback 7- Language learning episodes 8- Kim & McDonough نشدنی از کلاسهـای زبـان و به عنوان جایگزین و مکملی برای بازخورد معلم جایگاه خود را در کلاسهای زبان پیدا کرد (ویل میل و دگورو١، ١٩٩٨).