Abstract:
این تحقیق به منظور ارزیابی هم ترازی محتوای کتابهای آموزش زبانانگلیسی با اهداف ویژه در (ESP[1]) انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی) و استانداردهای آموزشی رشتههای علوم انسانی بر اساس اهداف شناختی اندرسون وکراتول انجام شده است. از آنجا که این پژوهش از نوع ترکیبی است، از روشهای کمی و کیفی استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالات این پژوهش، 21 کتاب زبان تخصصی انگلیسی در رشتههای علوم انسانی و همچنین استانداردهای آموزشی آنها با استفاده از چکلیست طبقهبندی شناختی اندرسون و کراتول بررسی شدند. از شاخص هم ترازی پرتر به عنوان روش تحلیلی (کمی) دادهها برای تعیین میزان هم ترازی استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد، اهداف در نظر گرفته شده در کتابها (71.06%) و استانداردهای (87.14%) مربوط به آنها را سطوح پایینی (بهیاد آوردن، فهمیدن، به کار بستن) طبقهبندی اهداف آموزشی تشکیل میدهند و تنها 6 12.8درصد استانداردهای آموزشی و 28.94 درصد کتابها را اهداف سطوح بالایی اهداف آموزشی (تحلیل کردن، ارزشیابی کردن، آفریدن) به خود اختصاص دادهاند. همچنین نتایج محاسبهی همترازی (0.41) استانداردهای آموزشی و کتابها نشان داد که این دو جزء از هم ترازی قابل قبولی برخوردار نیستند.
Machine summary:
بـرای پاسـخ گـویی بـه سؤالات این پژوهش ، ٢١ کتاب زبان تخصصی انگلیسـی در رشـته هـای علـوم انسـانی و هـم چنـین استانداردهای آموزشی آنها با استفاده از چک لیست طبقه بندی شناختی اندرسون و کراتول بررسـی شدند.
از روش های بسیاری برای ارزیابی هم تـرازی برنامـه ی آموزشی استفاده شده است که از متداول ترین آن هـا مـیتـوان بـه طبقـه بنـدی اهـداف شـناختی اندرسـون و کراتـول (٢٠٠١ ,Krathwohl &Anderson )، مـدل وب (١٩٩٧ ,Webb)، مـدل اچیـو (٢٠٠١ ,Achieve) و مدل پرتر (٢٠٠١ ,Smithson &Porter ) اشاره کرد.
در سال ٢٠٠١، پرتر، بلنک و اسمیتسون (٢٠٠١ ,Smithson &Porter, Blank )، در پژوهشـی با استفاده از مدل پرتـر (٢٠٠١ ,Smithson &Porter )، هـم تـرازی محتـوای تـدریس ، امتحانـات و 1- Factual knowledge 2- Conceptual knowledge 3- Procedural knowledge 4- Meta-cognitive knowledge 5- Remember, understand, apply, analyze, evaluate, create آزمون های سراسری درس ریاضی ٢٠ مدرسه ی راهنمایی در ٦ ایالت از ایالات متحـده ی آمریکـا را بررسی کردند.
به همین علت محققـان در ایـن پژوهش برآنند تا با بهره گیری از طبقه بندی اهداف شناختی اندرسون و کراتول بـه عنـوان شـاخص کیفی و شاخص کمی پرتر، میزان هم ترازی بـین کتـاب هـای تخصصـی انگلیسـی و اسـتانداردهای آموزشی رشته های علوم انسانی را تعیین کنند.
٢. تعیین میزان هم ترازی دو جزء برنامه ی تحصیلی یعنی کتاب هـای انگلیسـی تخصصـی سـمت و استانداردهای آموزشی دوره ی کارشناسی رشته های علوم انسانی با استفاده از شاخص هم ترازی پرتر روش تحقیق در این تحقیق از روش های تحقیق کمی و کیفی استفاده شده است .