Abstract:
این مطالعه با هدف تحلیل اثرات قابلیتهای حرفهای آموزشگران در موفقیت شغلی دانشآموختگان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی، انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق 510 نفر از دانشآموختگان دورههای عالی علمی کاربردی کشاورزی در منطقه مرکزی بود که 145 نفر بعنوان نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی این تحقیق پرسشنامه بود و دادهها نیز با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، 3/79 درصد دانشآموختگان مورد مطالعه مرد و بقیه آنها زن بودند. 4/61 درصد از این افراد با استفاده از سهمیه آزاد و 6/38 درصد آنها از طریق سهمیه شاغل وارد دورههای علمی کاربردی شدند. همچنین یافتههای این مطالعه در خصوص قابلیتهای حرفهای مدرسان مراکز مختلف علمی کاربردی کشاورزی نشان داد بین نگرش دانشآموختگان مراکز مختلف در مورد برخی از قابلیتها اختلاف معنیدار وجود دارد. ضمن اینکه بر اساس تحلیل رگرسیون، «توان علمی اساتید در رابطه موضوع درسی، داشتن توان و مهارت عملی در زمینه موضوع درسی، تسلط به دانش فنی در زمینه موضوع درسی، تسلط گفتاری و نوشتاری به زبان فارسی و میزان آشنایی به منابع و مراجع علمی متنوع کشاورزی» از قابلیتهای مؤثر در موفقیت شغلی دانشآموختگان محسوب گردید.
Machine summary:
) ٩/٨٠ ٥/٥٦ ١/٧٦ ٠/٠٩٨ توان و مهارت مشاوره و حل مسئله 0/117 1/68 6/15 10/33 ارزیابی مداوم و مستمر برای اطمینان از تداوم یادگیری دانشجویان ٩/٩٠ ٤/٩٠ ٢/٠٢ ٠/٠٥٥ ایجاد علاقه و رغبت در دانشجویان جهت تحقیق و مطالعه ٩/٦٠ ٣/٥٤ ٢/٧٢ *٠/٠١١ مهارتهای ویژه برای ایجاد انگیزه و پرورش تفکر خلاق در دانشجویان ١١/٥٦ ٥/٧٦ ٢/٠١ ٠/٠٥٧ استفاده از روش های نوین تدریس ، کار تیمی و مشارکت دانشجویان ١٠/٠٨ ٤/٣٢ ٢/٣٣ *٠/٠٢٧ تأکید بر آموزش مهارتی و عملی در مقایسه با مباحث نظری ١٢/٠٧ ٧/٩٦ ١/٥٢ ٠/١٦٥ آگاهی نسبت به فلسفه و اهداف آموزش های علمیکاربردی کشاورزی ١٠/٢١ ٥/٥٤ ١/٨٤ ٠/٠٦١ انعکاس نتایج ارزشیابیها در برنامه های آموزشی 0/035* 2/22 5/69 12/65 توانمندی کافی در استفاده از رسانه های آموزشی پیشرفته و متناسب ١٥/٢٢ ٥/٧٤ ٢/٦٥ *٠/٠١٣ آشنایی با مهارت های کسب و کار و خوداشتغالی 0/115 1/69 4/90 8/29 هدایت دانشجو به انجام پروژه های عملی و بازدیدهای علمی ١١/٣٣ ٦/٢٧ ١/٨١ ٠/٠٨٣ تسلط گفتاری و نوشتاری به زبان فارسی در حین تدریس ١٦/٤١ ٥/٤٦ ٣/٠١ **٠/٠٠٦ آگاهی از مبانی علمی اشتغال زایی و کارآفرینی 0/068 1/93 4/53 8/74 توانایی کار با رایانه و بهره گیری از اینترنت در آموزش 0/050* 2/06 5/52 11/39 ** معنیداری در سطح ٠/٠١ * معنیداری در سطح ٠/٠٥ به منظور تحقق یکی دیگـر از اهـداف ایـن تحقیـق کـه بررسـی اثـرات قابلیـت هـای حرفـه ای آموزشگران بر متغیر «موفقیت شغلی دانش آموختگان » بود ابتدا از طریق ضریب همبستگی پیرسون رابطه قابلیت های حرفه ای آموزشگران با متغیر مذکور مشخص گردید.