Abstract:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی کارشناسان پژوهشی دانشگاه یزد بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان پژوهشی دانشگاه یزد بود که به لحاظ تعداد محدود افراد جامعه (47 نفر) از شیوه کل شماری استفاده گردید. برای شناسایی نیازهای معیاری از الگوی شغل و شاغل استفاده شد و با استفاده از روش چند عاملی درونی اولویت بندی شدند. به منظور شناسایی نیازهای آموزشی هنجاری، پرسشنامهای بر اساس نیازهای معیاری طراحی و توزیع شد. از آنجا که طراحی پرسشنامه بخشی از فرآیند نیازسنجی بوده و طی آن از نظرات آگاهی دهندگان کلیدی استفاده شد، از روایی صوری برخوردار بود اما برای اطمینان بیشتر، روایی پرسشنامه مجددا با استفاده از روش تحلیل گویه محاسبه گردید. پایایی نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ (83/0) به دست آمد. نتایج حاصل از مقایسه نیازهای آموزشی هنجاری نشان داد: میانگین اعلام نیاز کارشناسان پژوهشی دانشگاه یزد به دانش، مهارت و نگرش از سطح حداقل کفایت قابل قبول (Q2) بالاتر اما از سطح کفایت مطلوب (Q3) پایینتر است. در بعد دانشی، کارشناسان دارای مدرک تحصیلی دیپلم (فوق دیپلم) و کارشناسان دارای بیش از 20 سال سابقه، در بعد مهارتی، کارشناسان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و کارشناسان دارای کمتر از 10 سال سابقه و در بعد نگرشی، کارشناسان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و کارشناسان دارای بین 10 تا 20 سال سابقه بالاترین میزان نیاز را داشته اند.
Machine summary:
نتایج حاصل از مقایسه نیازهای آموزشی هنجـاری نشـان داد: میانگین اعلام نیاز کارشناسان پژوهشی دانشگاه یزد به دانش ، مهارت و نگرش از سـطح حـداقل کفایت قابل قبول (Q٢) بالاتر اما از سطح کفایت مطلـوب (Q٣) پـایین تـر اسـت .
نظر به این نکته و بـا توجـه بـه نقـش و تـاثیر کلیـدی کارشناسـان پژوهشی در پیشبرد امور پژوهشی و تسهیل جریان پـژوهش و تولیـد علـم در دانشـگاه ، در ایـن پژوهش تلاش شده است تا به این مسأله اساسـی پاسـخ گفتـه شـود کـه کارشناسـان پژوهشـی دانشگاه یزد برای انجام احسن نقش ها و وظایف شغلی خود به چه دانش ، مهارت و نگرش هـایی و با چه درجه ای از اولویت نیاز دارند.
پژوهش دیگری که به بررسی دلایل عدم تناسب آموزش کارکنان بـا نیازهای شغلی آنان پرداخت ، نتیجه گرفته است که بین نیازهای آموزشی زنان و مـردان ، دارنـدگان مدارک تحصیلی مختلف و نیز دارندگان سنوات مختلف خدمتی در زمینه دانش ، مهارت و نگـرش ، تفاوت معنی داری وجود دارد (٢٠٠٥ ,Beygzadeh).
زاهدی (٢٠١٠ ,Zahedi) در پژوهشی با عنوان نیازسنجی آموزشی کارشناسان آموزشی و پژوهشی دانشگاه شـیراز، بـا اسـتفاده از الگـوی شـغل و شاغل نتیجه گرفته است که بین نیازهای آموزشی هنجـاری کارشناسـان آموزشـی و پژوهشـی بـر حسب جنسیت ، سطح تحصیلات و سابقه کار تفاوت معنـی دار وجـود دارد.
رحمـانی ( ,Rahmani ٢٠١٠) نیز با استفاده از این الگو در نیازسنجی آموزشی مهارت های تـدریس اعضـای هیـأت علمـی دانشگاه هرمزگان نتیجه گرفته است که بین نیازهای آموزشی هنجاری اعضـای هیـأت علمـی بـر حسب ویژگیهای جنسیت ، سطح تحصیلات و سابقه کار تفاوت معنی دار وجود دارد.