Abstract:
مقدمه: هدف این پژوهش، ارزیابی مقالات نقد کتاب منتشرشده در مجلۀ کتاب ماه: کلیات بر اساس مدلBREM است. روش: روش این پژوهش کتابسنجی و نوع مطالعه کاربردی و ابزار گردآوری دادهها سیاهۀ وارسی استاندارد است. جامعۀ آماری شامل همۀ مقالات نقد کتاب فارسی منتشرشده در مجلۀ کتاب ماه: کلیات در سال1390 است که شامل 76 مقاله بود و روش نمونهگیری سرشماری است. روایی ابزار توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی تأیید شد. از روشهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی(آزمون t مستقل و واریانس یکطرفه) استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرۀ شاخصهای محتوا، نگارشی، ظاهری و سایر شاخصها در مقالات نقد کتاب منتشرشده در مجلۀ کتاب ماه: کلیات در سال 1390 بر اساس مدل BREM، بهترتیب 2/2، 32/2، 13/1 و 97/2 از 4 است. بین جنسیت، مقطع تحصیلی و رشتۀ تحصیلی ناقدان و میانگین نمرۀ شاخصهای نقد کتاب در مجلۀ کتاب ماه: کلیات تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P-value>). بین میانگین نمرۀ شاخص محتوایی و همچنین ظاهری و موضوع کتاب، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P-Value). نتیجهگیری: نتایج نشان داد توجه ناقدان به ویژگیهای محتوایی و نگارشی متوسط به بالا بوده است، در صورتیکه توجه به ویژگیهای ظاهری اثر اغلب مورد غفلت واقع شده است. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرۀ سایر شاخصها، بهنظر میرسد منتقدان معمولا ساختار کلی مقالۀ نقد کتاب را کم و بیش بهخوبی میشناسند و رعایت میکنند. البته باید در نظر داشت که آموزش منتقدان و ارائۀ ساختار صحیح و کامل نقد کتاب، برای نوشتن نقدهای صحیح و آشنا کردن منتقدان با همۀ اصول نقدنویسی علمی از ضروریات است.
Machine summary:
يافته ها: يافته ها نشان داد که ميانگين نمرة شاخص هاي محتوا، نگارشي، ظاهري و سـاير شـاخص هـا در مقـالات نقـد کتاب منتشرشده در مجلۀ کتاب ماه : کليات در سال ١٣٩٠ بر اساس مدل BREM، به ترتيـب ٢/٢، ٢/٣٢، ١/١٣ و ٢/٩٧ از ٤ است .
٢. بين مرتبۀ علمي ناقدان و ميانگين نمرة شاخص هاي نقد کتاب در مجلۀ کتاب ماه : کليات بـر اساس مدل BREM تفاوت معناداري وجود دارد.
٣. بين رشتۀ تحصيلي (کتابداري و غيرکتابداري) ناقدان و ميانگين نمرة شاخص هاي نقد کتاب در مجلۀ کتاب ماه : کليات بر اساس مدل BREM تفاوت معناداري وجود دارد.
با وجود اين آثار منتشرشده در رابطه با نقـد و بررسـي کتـاب بسـيار محـدوده بـود و مـوارد اندک نيز بيشتر با روش مروري و تحليل محتوا انجام شده اند که در ادامه به آن پرداخته ميشود: کاظم پور و اشرفيريزي (١٣٨٨) پژوهشي با عنوان «بررسي کتاب هاي نقدشـده در حـوزة کتابـداري و اطلاع رساني در مجلۀ کتاب ماه : کليات در سـال هـاي ١٣٨٤ - ١٣٨٨ » انجـام دادنـد.
فرضيۀ ٤: بين موضوع کتاب و ميانگين نمرة شاخص هاي نقد کتاب در مجلۀ کتـاب مـاه : کليات بر اساس مدل BREM تفاوت معناداري وجود دارد.
ايـن در حـالي اسـت کـه يافته هاي سليمان زاده و همکاران (١٣٩٢) در رابطه با بررسـي تـأثير کارگـاه آموزشـي نقـد کتـاب بـر آگاهي ، نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اين پـژوهش غيرهمسـو بود و از پايين بودن ميانگين دو شاخص محتوايي و نگارشي قبـل از آمـوزش حکايـت داشـت .