Abstract:
محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات به صورتی صحیح و واقعی از اهداف اصلی حسابداری مدیریتبوده است و در سال های اخیر با توسعه شتابان فعالیت های تجاری و رقابتی تر شدن بازارها و فعالیت های تولیدی وتجاری این وظیفه پررنگ تر شده است. شواهد و نتایج بسیاری نشان داده اند که سیستم های سنتی بهای تمام شدهقادر به ارائه اطلاعات )بهای تمام شده( صحیح نمی باشند و نمی توان با اتکا و اعتماد صرف به آنها به فعالیت دربازارهای رقابتی پرداخت. در این راستا دانش حسابداری به طراحی و توسعه سیستم های نوینی از قبیل سیستمهزینه یابی بر مبنای فعالیت پرداخت که تاکید بر تخصیص صحیح و واقعی تر هزینه های غیر مستقیم )سربار( دارد.پزوهشهای متعددی پیرامون نتایج حاصل از این سیستم در بنگاههای تولیدی پرداخته و تقریبا همگی آنها به دفاع ازاین سیستم و نتایج حاصل از آن پرداخته اند. در این تحقیق به بررسی نتایج حاصل از استقرار این سیستم در یکمحیط دانشگاهی آموزشی پرداخته شده است. ضرورت این امر نیز از چالشهای مالی عمده پیش روی دانشگاه ها -و لزوم مدیریت صحیح این محیط ها از طریق محاسبه واقعی تر بهای تمام شده خدمات ارائه شده می باشد. به این -منظور دانشکده های مهندسی پزشکی و زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بصورتموردی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصله بیانگر تاثیر قابل ملاحظه بکارگیری این سیستم در محیط هایآموزشی است. به عبارت دیگر، بکارگیری سیستم برای محاسبه بهای تمام شده خدمات آموزشی موجب مدیریت وقیمت گذاری دقیق و صحیح تر آنها می گردد.
Machine summary:
به این منظور دانشکده های مهندسی پزشکی و زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بصورت موردی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصله بیانگر تاثیر قابل ملاحظه بکارگیری این سیستم در محیط های آموزشی است.
دانشگاه آزاد اسلامی- هزینه یابی بر مبنای فعالیت- بهای تمامشده خدمات آموزشی 1- مقدمه با توجه به اهمیت دسترسی به اطلاعات صحیح در تصمیم گیرهای مدیران و توسعه تکنولوژیهای پیشرفته در ابعاد مختلف توام با افزایش پیچیدگی و تنوع فعالیتها، درک این تغییرات و سنجش تاثیرات آن بر هزینههای سازمانی اهمیت زیادی دارد.
در بخش آموزش عالی کشور و خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی به نظر میرسد که تا به حال هیچگونه اقدامات عملی و یا حتی مطالعات نظری در رابطه با شناسایی هزینهها و محاسبه بهای تمامشده خدمات فعالیتهای آموزشی، انجام نشده است و با توجه به اهمیتی که اطلاعات مالی و بهای تمامشده بر تصمیمگیری های مدیریت از ابعاد مختلف خواهد داشت، لزوم مطالعه و ارائه روشهای عملی و کاربردی در این زمینه بسیار ضروری است.
علی رغم وجود سیستم حسابداری دانشگاه که بر مبنای مراکز هزینه استوار نیست و تمرکز این نهاد بر میزان مصرف منابع و نحوه مصرف آن (مسئولیت پاسخگویی بر مبنای فعالیت) که بالتبع نتیجه آن عدم الزام دانشگاه جهت محاسبه بهای تمامشده " فعالیت ها" است، اما نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهند که امکان تعیین بهای تمامشده هر دانشجو در دانشکده مهندسی پزشکی و زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درمقطع کارشناسی ارشد با استفاده از روشABC وجود دارد.