Abstract:
در پژوهش پیرامون حیات علمی اندیشمندان امامی مقیم، نزیل یا مجاور بیت الله، آثار مکتوب و غیرمکتوب ایشان در مکه جلب توجه می نماید. تالیف و استنساخ کتاب، تجدید بنای کعبه، اجازه های فقهی و روایی، مقابله، تصحیح و قرائت بسیاری از کتاب های فقهی و حدیثی امامیه در مکه و جلسات و محافل علمی ایشان که مشتاقان فراگیری علوم اهل بیت^ را به مکه می کشانده، عمق حضور عالمان مکتب اهل بیت^ در این شهر را روشن خواهد نمود. قرن یازدهم شاهد بیشترین حضور علمی و عملی عالمان امامی در مکه است. برخی از این اندیشمندان در مکه جایگاه رفیعی داشته اند تا جایی که کتاب هایی که توسط مخالفان در گذشته و حال پیرامون اعلام مکی نوشته شده از ایشان نام برده اند.
Machine summary:
"6 تدریس، مقابله و تصحیح کتب بعد از آگاهی از تألیف و استنساخ کتاب توسط عالمان بزرگی از امامیه که نزیل، مجاور یا مقیم مکه بودهاند میتوان دریافت که ایشان در این شهر مجالس درس نیز داشتهاند.
ما این اجازهها را به نقل از التراث المکی گزارش مینماییم: ردیف اجازه دهنده تعداد اجازات 1 سید نورالدین علی موسوی عاملی (ت 1068) 17 فقره 2 میرزای استرآبادی (ت 1028) 11 فقره 3 محمدامین استرآبادی (ت 1036) 9 فقره 4 محمد بن حسن بن شهید ثانی (ت 1030) 8 فقره 5 محمدباقر بن حسین نیشابوری (قرن یازدهم) 5 فقره 6 رضیالدین بن محمد بن علی بن حیدر عاملی (ت 1168) 4 فقره 7 محمد بن احمد خاتون عاملی (ت پس از 1009) 4 فقره 8 زینالعابدین کاشانی (ت1040) 3 فقره 9 میرزا محمد مؤمن استرآبادی (ت 1087) 3 فقره 10 محمد بن علی بن حیدر عاملی، امام المحققین (ت 1139) 2 فقره 11 حسین بن محمدعلی نیشابوری مکی (ت.
فقه و اصول حدیث کلام مکتوبات 18 16 13 تدریس و مقابله 4 39 - جمع 22 مورد 55 مورد 13 مورد در میان عالمان امامی مکی، بیشترین نشاط علمی از آن محمد امین استرآبادی و میرزای استرآبادی است (هر کدام 27 مورد) پس از این دو، سید نورالدین عاملی (26 مورد)، محمد بن علی عاملی (25 مورد) و رضیالدین عاملی (14 مورد)، بیشترین آثار را به نام خود ثبت کردهاند."