Abstract:
هدف از این تحقیق بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی90-1389 بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعۀ آماری 546 نفر شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بود که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 226 نفر به عنوان نمونۀ آماری به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته حاوی 29 سؤال در چهار مؤلفه (مانع) با پایایی93/0 بر مبنای مقیاس 5 سطحی لیکرت بود. نتایج آزمون t تکگروهی و آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی موانع فرهنگی- اجتماعی، موانع ارتباطی، موانع آموزشی و موانع فردی در حد بالا بر تولید علم تأثیرگذار و به ترتیب از درجۀ اهمیت بیشتری نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. که در این بین عواملی نظیر شعارزدگی در جذب و نگهداری نخبگان؛ فقدان ارتباط منسجم و سازمان یافته بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی؛ آموزش مبتنی بر انتقال دانش به جای ترویج خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی؛ غلبۀ دید کمیتگرایی و عدم توجه کافی به کیفیت فعالیتهای پژوهشی نزد محققان به ترتیب در صدر گویههای مربوط به موانع مذکور قرار گرفتند.
Machine summary:
نتایج برخی تحقیقات ، مواردی چون ناآشنایی بسیاری از محققان بـا تعـاریف ، مفـاهیم و روش هـای تحقیق بر اساس استانداردهای بین المللی، عدم آشنایی کافی محققان و دانشجویان با زبان انگلیسی را از موانع پژوهش و نوآوری و عقب افتادگی علمی بیان میکنـد (٢٠٠٥ ,Sigal) ، (Committee to ٢٠٠٣ ,Identify Research and Innovation Barriers)، (٢٠٠٩ ,Niyazi &Madhoshi ).
زارع احمد آبادی، منصوری و طاهری دمنه ( ,Taheri Demneh &Zare Ahmad Abadi, Mansori, ٢٠٠٩) در پژوهشی با انتخاب نمونۀ ٣٥٠ نفری، نداشتن روابط نزدیک دانشگاه ها و مراکز تحقیقـاتی با مراکز تولید علم در جهان ، فقدان فرهنگ کار گروهی، ضعف دسترسی به اطلاعات و منابع علمـی توسط پژوهشگران ، فقدان ترویج علم و ایجاد فرهنگ تقاضا برای پـژوهش ، و پیـروی نکـردن نظـام 1-information literacy آموشی از روش کارگروهی در پـژوهش را جـزء موانـع پـژوهش و تحقیـق در دانشـگاه هـا و مراکـز تحقیقاتی از دید اعضای هیئت علمی در راستای توسعۀ علمی و پیشرفت عنوان میکنند.
کمیته شناسـایی موانـع تحقیـق و نـوآوری ( Committee to Identify Research and Innovation ٢٠٠٣ ,Barriers)، عدم ساختار مناسب نظام آموزشی در پرورش محقق توانا، عـدم تـرویج فرهنـگ کار گروهـی، ناآشـنایی بسـیاری از محققـان بـا تعـاریف ، مفـاهیم و روش هـای تحقیـق بـر اسـاس استانداردهای بین المللی، فقدان فضـای علمـی و تحقیقـاتی مناسـب در کشـور، آمـوزش محـوری سیستم تعلیم و تربیت کشور، ضعف دسترسی به اطلاعات و منابع علمی توسط محققان در کشور را از جمله مهمترین موانع پژوهش و نوآوری عنوان میکند.