Abstract:
با هدف بررسی رابطه اهداف پیشرفت، اضطراب، خودکارآمدی و سبکهای مقابله با پیشرفت تحصیلی در درس آمار 323 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای اهداف پیشرفت، اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله پاسخ دادند. جهت تعیین پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و جهت تعیین اعتبار سازه نیز از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف اجتناب- عملکرد از طریق واسطهگری اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله به صورت غیر مستقیم و منفی و اهداف تبحری از طریق واسطهگری اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله به صورت غیر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار تاثیر میگذارند. اثر غیر مستقیم اهداف رویکرد- عملکرد بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار از طریق اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله مورد تایید قرار نگرفت. ضمنا اهداف اجتناب- عملکرد بر پیشرفت تحصیلی در درس آمار دارای اثر مستقیم و منفی نیز میباشد.
Machine summary:
(Cruise, Cash & Bolton, 1985) علاوه بر موارد فوق در این پژوهش برای تبیین واکـنش هـای فراگیـران در ابعـاد مختلـف رفتـاری، شناختی، هیجانی و فیزیولوژیک در مواجهه با فشارها و تکالیف درس آمار، سبک های مقابله ١ مـورد توجه میباشد.
در تایید یافته فوق پـژوهش هـا نشـان داده است که رابطه اهداف تبحری و رویکرد- عملکرد با اضطراب امتحان (نـوعی اضـطراب حـالتی) منفـی (١٩٩٧ ,Skalvik ;١٩٩٠ ,DeGroot &Pintrich ;١٩٨٨ .
البته نتایج برخی پـژوهش هـا نیـز حـاکی از عــدم وجــود رابطــه ( ;١٩٩٧ ,Midgley &Middleton ;١٩٩٩ ,Maehr &Kaplan ٢٠٠٦ ,Mohsenpur et al) و یا رابطه منفی (١٩٩٤ ,Young &Anderman ) میان اهـداف رویکـرد- عملکرد و خودکارآمدی تحصیلی است .
از طرفی نتایج برخی تحقیقات حـاکی از رابطـه منفـی اضـطراب بـا خودکـار آمـدی تحصیل (١٩٨٨ ,Leggett &Dweck ;١٩٨٠ ,Spielberger)، رابطه مثبت اضطراب امتحان با سبک - های مقابله اجتنابی و رابطه منفی با سبک مقابله مساله محور است ( ,Buchwald ;١٩٩٦ ,Zeidner ٢٠٠٢).
با توجه به پیشینه نظری و تجربی ذکر شده ، مسألۀ اساسی این تحقیـق بررسی روابط بین اهداف پیشرفت ، اضطراب آمـار، خودکارآمـدی آمـار و سـبک هـای مقابلـه بـا عملکـرد تحصیلی دانشجویان در درس آمار در چارچوب یک مدل علی به روش تحلیل مسیر است .