Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی سه مدل الگودهی ماهر، غیرماهر (یا درحال یادگیری) و مدل نقاط روشن در اجرا و یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. از بین دختران شرکتکننده در کلاسهای آموزشی بسکتبال که سابقه هیچگونه فعالیت در رشته بسکتبال نداشتند و همگی مبتدی بودند، 30 نفر داوطلبانه در پژوهش مشارکت کردند و به شکل تصادفی در سه گروه (الگودهی ماهر، غیرماهر و نقاط روشن) قرار گرفتند. بعد از مرحله پیشآزمون، شرکتکنندگان طی چهارجلسه و در هرجلسه 30 کوشش (در کل 120 کوشش) مهارت را تمرین کردند. نتایج 10 کوشش انتهایی جلسه چهارم تمرین نمره آزمون اکتساب آنها در نظر گرفته شد. آزمون یادداری بعد از 48 ساعت و آزمون انتقال با تغییر در زمینه اجرا انجام گرفت. اطلاعات مربوط به دقت اجرای افراد ازطریق روش نمرهگذاری پنجارزشی زاچری و همکاران (2005) اندازهگیری شد. سپس نتایج ازطریق آزمونهای آماری تحلیل واریانس یکطرفه، تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری مکرر (3*3) و آزمون تعقیبی LSD با (05/0=α) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدلهای الگودهی در سه گروه به شکل معنیداری اثرات متفاوتی بر اجرا و یادگیری افراد شرکتکننده گذاشته بود (023/0=Pو 079/3=F) در مرحله اکتساب مدل الگوی غیرماهر نسبت به مدل نقاط روشن (007/0=P) و در مرحله یادداری و انتقال مدل الگوی غیرماهر نسبت به مدل الگودهی ماهر و نقاط روشن (05/0>P) به شکل معنیداری منجر به عملکرد بهتری شده بود. نتایج تحقیق حاضر نشان داد، الگودهی مدل غیرماهر در مقایسه با الگودهی مدل ماهر و مدل نقاط روشن از اثربخشی بیشتری برخوردار است.
Machine summary:
نتایج نشان داد که مدل های الگودهی در سه گروه به شکل معنیداری اثرات متفاوتی بر اجرا و یادگیری افراد شرکت کننده گذاشته بود (٠٠٢٣=Pو ٣٠٧٩=F) در مرحله اکتساب مدل الگوی غیرماهر نسبت به مدل نقاط روشن (٠٠٠٧=P) و در مرحله یادداری و انتقال مدل الگوی غیرماهر نسبت به مدل الگودهی ماهر و نقاط روشن (٠٠٥>P) به شکل معنیداری منجر به عملکرد بهتری شده بود.
بنابراین نظر به اهمیت انتخاب بهترین و روش برای الگودهی در یادگیری مشاهده ای، و ازطرف دیگر به دلیل وجود نتایج متضاد در این زمینه ، پژوهش حاضر تلاشی در جهت پاسخ گویی به این سؤال است که آیا برای یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تفاوتی بین روش های الگودهی مدل ماهر، غیرماهر (یا درحال یادگیری) و مدل نقاط روشن وجود دارد؟ روش شناسی پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که با طرح پیش آزمون ، آزمون اکتساب ، آزمون یادداری و انتقال انجام شده است .
(2012) Observation interventions for motor skill learning and performance: an applied model for the use of observation, International Review of Sport and Exercise Psychology, 5:2, 145-176 17- Johansson, G.
Comparison of effect of skilled, non-skilled and point-light technique model on learning and performance of basketball shot Amirtash A.
A. Student, Islamic Azad University, Science and Research Branch Abstract The aim of this study was to compare the effectiveness of three modeling skilled, non-skilled and point light in performance and learning of basketball shot skill.