Abstract:
هدف این پژوهش مقایسه کیفیت آموزشی رشته تربیتبدنی در دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری در استان اردبیل بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته تربیتبدنی در دانشگاههای دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 90-89 تشکیل دادند. برای جمعآوری اطلاعات تحقیق ازطریق چهار پرسشنامه پاسخبسته (80 سؤال) برای عملکرد تحصیلی دروس تخصصی نظری نمونه تحقیق و پرسشنامه اطلاعات فردی و یک پرسشنامه خودپنداره تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. از آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل تکتک سؤالات پرسشنامه بهصورت توزیع فراوانی، درصد میانگین استفاده شد و از بخش آمار استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق و تعیین تفاوتهای احتمالی کیفیت آموزشی دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری و از آزمون تی مستقل و خیدو استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS.V.18 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد کیفیت آموزشی رشته تربیتبدنی در دروس تخصصی نظری در دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری تفاوت معنیداری دارد و کیفیت آموزشی گروه حضوری در دروس نظری نسبت به گروه نیمهحضوری بالاتر است. کیفیت آموزشی در دروس عملی در دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری تفاوت معنیداری ندارد و نمرههای گروه نیمهحضوری نسبت به گروه حضوری در دروس عملی بالاتر است. بین سطح خودپنداره تحصیلی و معدل دیپلم متوسطه در دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین بین سن، وضعیت تأهل و نحوه تأمین هزینههای تحصیلی و ترتیب انتخاب رشته کنکور سراسری تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد در نهایت، مشاهده شد که بین جنس، وضعیت اشتغال و نوع دیپلم متوسطه بین دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری تفاوت معنیداری وجود دارد.
Machine summary:
چارچوب مسئله فوق چند سؤال کلی را مطرح میکند که هریک از آنها شامل چند سؤال مشخص تر به شرح زیر است : ١- آیا کیفیت آموزشی دانشجویان رشته تربیت بدنی در دو نظام آموزش حضوری و نیمه حضوری تفاوت دارد؟ ٢- آیا کیفیت آموزشی دانشجویان رشته تربیت بدنی در دو نظام آموزشی در درس های تخصصی نظری (فیزیولوژی ورزش ، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی، مدیریت و طرز اجرای مسابقات ، رشد و تکامل حرکتی) تفاوت دارد؟ ٣- آیا کیفیت آموزشی دانشجویان رشته تربیت بدنی در دو نظام آموزشی در درس های عملی (والیبال ، دوومیدانی) تفاوت وجود دارد؟ 94 ٤- چه تفاوت هایی بین پیشینه تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی دو نظام آموزشی وجود دارد؟ ٥- چه تفاوت هایی بین معدل دیپلم ، سطح خودپنداره تحصیلی، سن ، جنس ، وضعیت تأهل ، وضعیت اشتغال ، نحوة تأمین هزینه های تحصیلی دو نظام آموزشی وجود دارد؟ روش شناسی در این مقاله با توجه به ماهیت موضوع تحقیق ، برای مقایسه عملکرد تحصیلی دانشجویان دو نظام از روش توصیفی علی – مقایسه ای استفاده شده است .
بحث و نتیجه گیری با توجه به یافته های حاصل از تحلیل و آزمون فرضیه ها نتیجه میگیریم : کیفیت آموزشی دانشجویان تربیت بدنی نظام نیمه حضوری در درس های تخصصی نظری نسبت به دانشجویان حضوری پایین تر بوده است و حتی این تفاوت ازنظر آماری بین دو گروه معنیدار بود.