Abstract:
هدف این پژوهش اولویتبندی ابعاد سازمان یادگیرنده در ادارههای کل ورزش و جوانان غرب ایران بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان این ادارههای کل (203=N) و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود که حجم آن با استفاده از جدول مورگان 130 نفر برآورد شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز (1996) استفاده کردیم. روایی این ابزار اندازهگیری را استادان مدیریت ورزشی تأیید کردند و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی آن 96/0=a به دست آمد. روش تحقیق از نوع توصیفی- میدانی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنوف، تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد.طبق یافتهها میان سطوح یادگیری فردی، یادگیری گروهی و یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (05/0≥P). بین ابعاد سازمان یادگیرنده نیز یادگیری مداوم، اولین و توانمندسازی آخرین اولویت را داشتند. درنهایت، پیشنهاد میشود مدیران این ادارههای کل با درنظر داشتن یادگیری فردی به منزله اساس یادگیری سازمانی، به ابعادی نظیر توانمندسازی، یادگیری گروهی، سیستمهای ادغامشده و پیوند با سیستم نیز بیشتر توجه کنند و با استفاده از راهکارهای عملی زمینه تحقق سازمان یادگیرنده را فراهم آورند.
Machine summary:
بنابراین بهتر است با شناسایی دلایل و ضعف های موجود بر سر راه تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده ، برای برطرف کردن آنها اقدام کرد؛ ازاین رو، برارپور (١٣٨٥)، در مطالعه ای با عنوان مفهوم سازی پویاییهای رشد و موانع یادگیری با استفاده از رویکرد سیستمی در دانشگاه های ایران ، موانع یادگیری در دانشگاه های دولتی را به این صورت بیان کرد که اگر متولیان علمی - 107 آموزشی دغدغه بهبود و یادگیری در دانشگاه های کشور را دارند، باید به ترتیب اولویت به پیاده سازی شش فرمان یادگیری زیر مبادرت ورزند: ١.
همچنین پایایی 109 هریک از ابعاد سازمان یادگیرنده بدین قرار است : یادگیری مداوم : ٠٩١٨=a، گفت وگو و تبادل نظر: ٠/٨٦٩- =a، یادگیری گروهی: ٠٨٠٢=a، سیستم های ادغام شده : ٠٨٢٧=a، توانمندسازی: ٠٨٨٢=a، پیوند با سیستم : ٠٨٩٣=a و رهبری راهبردی: ٠٩١٢=a.
Relationship between learning organization and organizational commitment among employees of Sport and Youth Head Offices of Iran.
, (Ph. D), University of Payam Noor Abstract The purpose of this study was to prioritize dimensions of learning organization in sport and youth head offices of west of Iran.