Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی در ادارههای ورزش و جوانان استانهای شمالی ایران بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه مدیران، معاونان و کارشناسان مسئول ادارههای کل ورزش و جوانان شمال ایران (استانهای گیلان، مازندران و گلستان) به همراه مدیران و معاونان پنج شهرستان منتخب تابعه در سال 1391 تشکیل دادند (N=108). به علت محدودبودن جامعه، نمونه آماری بهصورت تمامشمار در نظر گرفته شد (n=108). ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و عملکرد سازمانی (براون، 2001) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی) و استنباطی (کالموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل عاملی تأییدی) در سطح معنیداری 05/0 p≤ انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خردهمقیاس دید سیستمی بیشترین میانگین را نسبت به دیگر قابلیتهای یادگیری سازمانی به دست آورد (35/3=µ). همچنین یادگیری سازمانی رابطه معناداری با عملکرد سازمان دارد (05/0p≤، 621/0r=). با توجه به وجود رابطه همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی) 37 درصد تغییر در میزان عملکرد سازمانی را تبیین میکنند. همچنین ضمن تأیید شاخصهای مدل برازششده، میتوان گفت مدل ارائهشده مناسب و دادههای تجربی بهخوبی با آن منطبق هستند. درمجموع با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود مدیران سطوح مختلف برای درک اهمیت یادگیری سازمانی و چگونگی ایجاد این قابلیتها در کارکنان اهتمام کافی بورزند.
Machine summary:
با توجه به پیشینه موضوع و اهمیت آن ، اداره های کل ورزش و جوانان استان های شمالی ایران که ازجمله بزرگت رین نهادهای ورزشی کشور و تأمین کننده نشاط و سلامت جامعه هستند، جهت موفقیت در رقابت های داخلی و خارجی و سازگاری با تغییرات روزافزون ، سریع ، پیچیده و نامطمئن کشور در عرصه های بین المللی و دست یابی به فرصت های بالقوه در عرصه ورزش ، به یادگیری سازمانی نیازمندند تا ازطریق یادگیری، افزایش دانش سازمانی، خلق دیدگاه های جدید و آموزش کارکنان نه تنها به حیات خود تداوم بخشند، بلکه به طور مؤثری بر محیط پرآشوب پیرامون خود نیز تأثیر بگذارند و شاید بتوان الگوی سازمانی یادگیریمدار را جهت افزایش کارآیی و عملکرد در سازمان محقق سازند (٢٥) .
ازآنجاکه در داخل و خارج از کشور پژوهش های محدودی در زمینه ارتباط عملکرد با یادگیری سازمانی انجام شده و اغلب مطالعاتی که در حوزة یادگیری و عملکرد سازمانی انجام گرفته ، سازمان های غیرورزشی را هدف قرار داده اند، با توجه به پژوهش های اندک در حوزه یادگیری سازمانی و نقش آنها در بهبود عملکرد نهادهای ورزشی، ضرورت انجام چنین تحقیقی دو چندان میشود؛ به طوریکه در پژوهش حاضر ارتباط میان 120 قابلیت های یادگیری سازمانی و رضایتمندی از عملکرد سازمان و اینکه تا چه اندازه یادگیری سازمانی میتواند پیش بین معناداری برای عملکرد سازمان باشد، از دیدگاه مدیران و کارشناسان اداره های کل ورزش و جوانان مناطق شمالی کشور تحت مطالعه و بررسی قرار گرفته است .