Abstract:
جایگاه ویژه ادارههای تربیت بدنی دانشگاهها در ارتقای سلامت قشر دانشجو اقتضا میکند تا عملکرد آنها به طور مرتب تحت بازنگری قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بهکارگیری روش مناسب جهت ارزیابی عملکرد ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعاتبه شکل میدانی جمعآوری شدهاند. جامعه تحقیق شامل کلیه خبرگان ورزش دانشگاه اعم از استادان دانشگاه، ارزیابان اداره کل تربیتبدنی و مدیران ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها بود؛ که براساس مبانی نظری روش دلفی 25 نفر بهطور هدفمند براساس مدرک تحصیلی و سابقه کار انتخاب شدند. درنهایت از نظرات 17خبره که بهطور کامل پرسشنامهها را تکمیل کردند در تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. ابزار تحقیقپرسشنامه محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن را گروهی از استادان تأیید کردند و اعتبار آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (78/0=α) تأیید شد. خبرگان پس از اجرای دو مرحله نظرسنجی (703/0W=) 13معیار با 61 زیرمعیار را در چهاربعد اصلی کارت امتیاز متوازن قرار دادند. ضریب هر معیار در هر بعد با استفاده از روش تحلیل عاملی محاسبه شد. در بعد مالی جذب منابع دولتی، در بعد مشتری برنامههای اجرایی جهت مشارکت مشتری، در بعد فرآیندهای داخلی مدیریت و برنامهریزی و در بعد رشد و یادگیری معیار رشد از ضریب بالاتری برخوردار شد. کارت پیشنهادی ارائه شده در این پژوهش میتواند همچون ابزاری توانمند در برای ارزیابی و تدوین استراتژی ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها در اختیار مدیران این ادارههای قرار گیرد.
Machine summary:
معیارها و شاخص های عملکردی در بعد مالی معیار سؤال زیرمعیار وزن (ضریب ) 1 میزان تجهیزات غیر مصرفی به ریال ( ورزشی و غیر ورزشی) 0/90 جذب منابع 2 میزان تجهیزات مصرفی به ریال ( ورزشی و غیر ورزشی) 0/87 دولتی 3 نسبت هزینه کرد کلی بودجه عمرانی ورزش به کل دانشجویان 0/86 3/15 4 نسبت هزینه کرد کلی بودجه جاری ورزش به کل دانشجویان 0/52 1 مدیریت در نگهداری و استفاده مفید از داراییها جهت بهبود عملکرد آنها در چرخه عمرشان (سنجش به وسیله نظرات کارکنان ) 0/91 حفظ منابع 2/44 2 استفاده از داراییها (ساختمان ها، تجهیزات و مواد) جهت حمایت از خط مشی و استراتژی، برنامه ها و اهداف بلندمدت و کوتاه مدت (سنجش به وسیله نظرات کارکنان 0/78 3 نسبت تعداد مدال های کسب شده به تیم های اعزام شده 0/75 جذب منابع غیردولتی٠/٩٤ 1 مجموع ریالی تفاهم نامه ها و قراردادهای ورزشی با نهادهای خارج از دانشگاه به منظور توسعه ورزش دانشجویی 0/94 بعد مشتری این رویکرد هدف توجه مشتریان سازمان است .
, & Dan, Y, 2007, Reducing conflict in balanced scorecard evaluations, Journal: Accounting, Organizations and Society, 32 , 4/5, 363-377, ٣- مصلح شیرازی، علی نقی، ١٣٨٨ ، تلفیق برنامه ریزی سناریو با ارزیابی متوازن برای تدوین چارچوب مدیریت استراتژیک شرکت های صنعتی، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شیراز.