Abstract:
در این پژوهش زمانبندی توزیع نیازهای توجه سرو تنیس با استفاده از روش تکلیف دوگانه بررسی شده است. از بیست بازیکن تنیس باتجربه درخواست شد چند سرو تنیس را اجرا کنند. از این مشارکتکنندگان خواسته شد در زمان اجرای این سروها به صورت کلامی به یک پیام صوتی پاسخ دهند که در چهار موقعیت کاوش (PP) ارائه میشد. از زمان واکنش کاوش، به مثابۀ شاخص اندازهگیری توجه، در چهاربخش سرو تنیس شامل مرحله آمادگی (PP1)، در طی زمان آغاز گرفتن توپ تا پرتاب آن (PP2)، از لحظه اوج توپ تا قبل از برخورد به راکت (PP3)، و پس از ضربه تا انتهای حرکت (PP4) استفاده شد. وقتی محرک صوتی در PP4 ارائه شد، زمان واکنش به میزان معناداری بیش از دیگر موقعیتهای کاوش بود. مشخص شد زمان واکنش PP2 به میزان معناداری بیش از زمان واکنش PP1 و PP3 است. نتایج نشاندهنده توزیع غیرخطی منحصربهفرد برای نیازهای توجه سرو تنیس بود. به نظر میرسد برای اجرای ماهرانه سرو تنیس لازم است پس از آغاز حرکت اطلاعات بازخورد عمقی بازبینی و برخی اصلاحات جزئی در حرکت اعمال شود. بر این اساس، استدلال شد که از نگاه کنترل حرکتی PP2 مهمترین بخش در اجرای سرو تنیس است.
Machine summary:
از زمان واکنش کاوش ، به مثابۀ شاخص اندازه گیری توجه ، در چهاربخش سرو تنیس شامل مرحله آمادگی (PP١)، در طی زمان آغاز گرفتن توپ تا پرتاب آن (PP٢)، از لحظه اوج توپ تا قبل از برخورد به راکت (PP٣)، و پس از ضربه تا انتهای حرکت (PP٤) استفاده شد.
توجه ، روش تکلیف دوگانه ، زمان واکنش به محرک کاوش ، سرو تنیس مقدمه نقش توجه در اجرای مهارت های حرکتی بسیار مهم است .
از این روش تاکنون برای ارزیابی نیازهای توجه مهارت های ورزشی مانند دریافت سرو تنیس و والیبال (٤)، شلیک با تپانچه (٥)، آبشار والیبال (٦)، پرتاب آزاد بسکتبال (٧)، و ضربه پنالتی فوتبال (٨) استفاده شده است .
در این تحقیق نیز مشابه تحقیقات دیگر برای تعیین نیازهای توجه مهارت ملاک (سرو پرشی والیبال ) از روش تکلیف کاوش استفاده شد، به این صورت که تکلیف شنیداری در چهار موقعیت کاوش شامل پیش از پرتاب توپ در دورخیز (PP١)، انتهای گام برداشتن به جلو درست پیش از پرش (PP٢)، پیش از ضربه به توپ در نقطه اوج پرش (PP٣)، و پس از ضربه در مرحله فرود (PP٤) ارائه شد.
با درنظرگرفتن دلایل و ضرورت های پیش گفته ، در این پژوهش مهارت اجرای سرو تنیس ـ با ویژگی استفاده غیرمستقیم از اندام برای اجرا و ترکیب دوطبقه پیشنهادی سیبلی و اتنیر (٦) ـ به منزله مهارت ملاک انتخاب و الگوی نیازهای توجه آن با استفاده از روش تکلیف دوگانه از نوع کاوش ارزیابی شد.
International Journal of Kinesiology & Sports Science, 1(1), 1-8.