Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی مدارس شهر رشت بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران تربیتبدنی شهر رشت در سه مقطع تحصیلی بودند (199 نفر) که همه آنها در شمار نمونه آماری تحقیق قرار گرفتند و 170 نفر (85 درصد) در پژوهش مشارکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه توصیف جو سازمانی (OCDQ-RS) با ثبات درونی 82/0= α و پرسشنامه دلبستگی شغلی ادواردز و کلیپارتیک با ثبات درونی 83/0=α استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/0≥P نشان داد که جو سازمانی هرسه مقطع تحصیلی ازنظر بازبودن در سطح متوسطی قرار داشت. نیز بین جو سازمانی و دلبستگی شغلی (67/0R=) و بین دلبستگی شغلی معلمان با سه بعد جو سازمانی رفتار متعهدانه معلمان (56/0R=)، رفتار صمیمی معلمان (66/0R=)، و رفتار حمایتی مدیران (58/0R=) رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد (05/0≥P). البته رابطه رفتار دستوری مدیران (56/0- R=) و رفتار ناامیدانه معلمان (62/0- R=) با دلبستگی شغلی معلمان منفی و معنیدار بود (05/0≥P). بنابراین، رفتار میانفردی معلمان و رفتار مدیر مدرسه میتواند بر دلبستگی شغلی معلمان اثر بگذارد.
Machine summary:
مثلا صادقی و فتحی (١٣٨١)، میرنادری (١٣٨٤) و سیدعامری و همکاران (١٣٨٨) رابطه جو سازمانی با رضایت شغلی (٧، ٦، ١)، جهرمی و همکاران (١٣٨٨) رابطه جو سازمانی با دو مؤلفه تعهد و روحیه دبیران (٨)، رمضانینژاد و همکاران (١٣٨٨) رابطه جو سازمانی مدارس و تحلیل رفتگی شغلی (٣)، قاسمینژاد و سیادت (١٣٨٣) رابطه جو سازمانی و استرس شغلی (٩)، طالب پور و همکاران (١٣٨٩) رابطه جو سازمانی و 1- School Organizational Climate 4- Autonomous 5- Controlled 6- Familiar 7- Paternal 9- Supportive manager behavior 10- Directive manager behavior 11- Engaged teacher behavior 12- Intimate teacher behavior 13- Frustrated teacher behavior 14- Organizational commitment 15- Job satisfaction 16- Job involvement 64 کارآفرینی(١٠) و مااورن (٢٠٠٦) و چانگ (٢٠٠٧) نیز رابطه جو سازمانی با ساختار سازمانی و رهبری را بررسی کرده اند (١٢ ،١١).
ازطرف دیگر، به دلیل موقعیت خاص و جایگاه درس تربیت بدنی در مقایسه با درس های دیگر و متفاوت بودن فضا و جو آموزشی، رفتار مدیران و تا حدودی مقررات آموزشی در هر مقطع ، به نظر میرسد که نگرش معلمان تربیت بدنی به جو سازمانی در مقاطع مختلف مدرسه ها و رابطه آن با دلبستگی شغلی متفاوت باشد.
رابطه مثبت رفتار متعهدانه با دلبستگی شغلی معلمان با نتایج پژوهش های طالب پور و امامی (١٣٨٥)، الان کوماران (٢٠٠٤) و پینگ و همکاران (٢٠٠٩) هم خوانی دارد (٢٦، ٢٠، ١٤).
در پژوهش حاضر نیز مشاهده شد که بین رفتار صمیمی و دلبستگی شغلی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد که با نتایج الان کوماران (٢٠٠٤)، پینگ و همکاران (٢٠٠٩) هم خوانی دارد (٢٦، ٢٠).