Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی و مقایسه مهمترین شاخصهای آموزش المپیک در کشورهای منتخب و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای ایران بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات کتابخانهای است که به روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. نمونه آماری تحقیق به صورت هدفمند از شش کشور استرالیا، کانادا، چین، روسیه، یونان و ایران تشکیل شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل مشاهده درگاههای الکترونیکی، مکاتبه با مسئولان مراکز آموزشی آکادمی ملی المپیک در کشورهای منتخب و چکلیستهایی بود که اطلاعات براساس آنها گردآوری شد. یافتهها به روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد گرچه ایران در کلیه شاخصها گامهایی را برداشته است ازنظر کیفی وضعیت ضعیفتری نسبت به کشورهای تحت مطالعه دارد. ارتباط مستمر آکادمی ملی المپیک با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، و نیز ایجاد مرکز مطالعه و درگاه آموزش المپیک ازجمله پیشنهادهای این تحقیق بود
Machine summary:
مطالعات نشان میدهند که اگر در کشوری اجرای برنامه آموزش المپیک به درستی و با محتوای مناسب بومیسازی شود، ارزش های بسیاری را به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آنها عبارت اند از: بالابردن آگاهی افراد و تغییر نگرش آنها به ورزش و تربیت بدنی (١٣،٦)؛ احترام به حقوق دیگران و قانون پذیری در جمعیت جوان (١٤)، افزایش درک بین المللی (١٥)، انتشار ارزش ورزش به منزله وسیله ای مناسب و گران بها برای ارتقای سلامتی، تعالی ذهنی و عقلی و کمک به درک بهتر درس ها و جنبه های دیگر برنامه های آموزشی (١٦)، افزایش مشارکت جوانان در بازیها و ورزش نسبت به پیروزی صرف (٣)، افزایش حس مسئولیت پذیری و داوطلبی کودکان و جوانان ازطریق داوطلبی در فعالیت های ورزشی و نیز ارتقای اخلاق ، بازی جوانمردانه و نظم ورزشی در فعالیت های حرفه ای .
با توجه به اینکه کمیته و آکادمی ملی المپیک ب اساس اصول مندرج در منشور المپیک به منظور توسعۀ ورزش ، تربیت نیروهای جوان ، حمایت از نهضت المپیک ، و نیز ارتقای صلح و ترغیب اخلاقیات ورزشی تشکیل شده اند (٢)، وجود یک برنامه آموزش المپیک جامع میتواند کمک شایانی به گسترش این موارد در بین اقشار جامعه کند.