Abstract:
هدف اصلی تمام سازمان ها ارتقاء کارایی و اثربخشی است (1) . و یکی از مولفه های اصلی اثربخشی سازمان آموزشی، سلامتی جو سازمان است (2) . هدف از این پژوهش بررسی ارتباط سلامت سازمانی و اثربخشی در دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی تهران است. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی و به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان و اساتید دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی تهران می باشد که تعداد آن ها 166 نفر بودند که با توجه به جدول مورگان 126 نفر به روش طبقه ای تخصیصی با حجم متناسب انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه، شامل پرسشنامه سلامت سازمانی با 38 سوال و پرسشنامه اثربخشی با 20 سوال است. برای پایایی ابزار سنجش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی ( 93/0 =α) و پرسشنامه اثربخشی (92/0 =α) برآورد شده است که پس از سنجش روایی و پایایی آن ها در اختیار نمونه ها قرار گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و ..) و استنباطی (آزمون آماری همبستگی پیرسون ) با نرم افزار spssورژن 13 استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین سلامت سازمانی و اثربخشی در دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی تهران وجود دارد ( 000/0=p، 803/0=r) و با افزایش سلامت سازمانی، اثربخشی نیز افزایش می یابد، بنابراین مدیران باید تدابیری برای ارتقاء سلامت سازمانی بیاندیشند تا اثربخشی که هدف نهایی سازمان هاست نیز افزایش یابد.
Machine summary:
"میزان همبستگی بین دو متغیر سلامت سازمانی و اثربخشی از دیدگاه کارکنان و اساتید 803/0 می باشد و سطح معنی داری آن 001/0 است که این به معنای آن است که بین دو متغیر سلامت سازمانی و اثربخشی در دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری در پژوهش حاضر میانگین سلامت سازمانی در دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی از دیدگاه اساتید و کارکنان به ترتیب 54/3 و 247/3 است که در پیوستار ارزیابی (نامطلوب، نسبتا مطلوب و مطلوب)، در سطح نسبتا مطلوب قرار گرفته است و مشخص میکند که وضعیت کلی سلامت سازمانی دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی تهران در حد نسبتا مطلوب میباشد و دانشکده های تربیت بدنی نسبتا سالم هستند اما برای ارتقاء بیشتر سلامت سازمانی در آن ها باید اقدامات لازم انجام گیرد تا به حد کاملا مطلوب نزدیک شود که نتایج حاصل از این تحقیق با نتایج تحقیقات زاهد بابلان (1387)، آهنچیان (1383)، تمیمی نژاد (1386)، حاجی پور (1375)، خدایی (1381)، شاه حسینی (1377)، علیمرادی رابری (1379)، قرونه (1387) ، منصوری (1376)، سابانسی (2009) ، همخوانی دارد ( 24 ،23 ،22 ،21 ،20 ،19 ،18 ،17 ،16 ،14) و نشان می دهد که این سازمان های آموزشی و همچنین در این پژوهش دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی تهران از سلامت سازمانی متوسطی برخوردارند و باید تلاش بیشتری در جهت افزایش آن انجام گیرد.
The effect of primary school teachers burnout on organizational health, Akdeniz university, Procedia social and behavioral science 2 :195-205."