Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین منابع قدرت مربیان و ارتباط آن با انسجام گروهی شرکت کنندگان در اولین المپیاد دانشآموزی سراسر کشور بود. جامعه آماری مطالعه (1264N=) کلیۀ ورزشکاران شرکتکننده در مسابقات گروهی (فوتسال، والیبال، فوتبال، هندبال و بسکتبال) اولین المپیاد دانش آموزی سراسر کشور، در تابستان 1389، بود؛ که در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اراک و یزد برگزار شد. نمونه آماری (348n=) با استفاده از جدول مورگان تعیین و به روش خوشهای و تصادفی طبقهای (تیمهای مختلف ورزشی) انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای منابع قدرت سوسمان و دیپ (1989) و پرسشنامه محیط گروهی GEQ (1985) استفاده شد. روایی صوری و محتوی پرسشنامههای فوق، توسط 6 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و روانشناسی ورزشی مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس اصلاحات درخواستی، بازبینی شد. همچنین پایایی پرسشنامه محیط گروهی و منابع قدرت، با استفاده از یک مطالعه راهنما به ترتیب برابر 78/0=α و 72/0=α بدست آمد. یافتهها نشان داد مربیان از منبع قدرت تخصص بیشترین و از منبع قدرت اجبار کمترین استفاده را داشتهاند. همچنین بین منبع قدرت تخصص و مرجعیت با انسجام تکلیف و انسجام گروهی ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (05/0p≤). بین منبع قدرت پاداش و انسجام تکلیف، ارتباط منفی و معناداری مشاهده شد (05/0p≤). از نتایج دیگر پژوهش حاضر این بود که بین منابع پنج گانه قدرت با انسجام اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت (05/0p≤). با عنایت به یافتههای مطالعه حاضر در خصوص نقش پررنگ قدرت تخصص در تیمهای ورزش دانشآموزی، میتوان از این موضوع در انتخاب مربیان شایسته بهره جست. بنابراین متخصص و فنی بودن مربیان، میتواند به عنوان اولین متغیر برای انتخاب مربیان مورد توجه قرار گیرد.
Machine summary:
"داشتن وحدت و انسجام گروهی برای تحقق هدف مشترک، در یک تیم ورزشی ضروری است و بیتردید رفتار مربی در این زمینه نقش Dodge & Roberston, Group cohesion Social Cohesion Task Cohesion Carron&Spink Carron, Bry& Eys کلیدی دارد.
اما نکتهای حساس که در این میان باید به آن توجه نمود استفاده صحیح و بهجا از قدرت در قبال بازیکنان است؛ چرا که استفاده غلط از منابع قدرت میتواند منجر به ایجاد Ivanović & downli Burke &Wilcox Pockwardowski, Barott & Jowett Coach-player Relationship رابطهای نامناسب بین مربی و بازیکنان شود (25).
همانگونه که یافتههای مطالعه حاضر نشان داد بین منبع قدرت مبتنی بر تخصص و مرجعیت مربیان با انسجام گروهی و انسجام تکلیف تیمهای گروهی دانشآموزی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ در حالیکه بین منابع قدرت قانون، اجبار و پاداش مربیان با انسجام گروهی این تیمها رابطه معناداری مشاهده نشد.
علیرغم تلاشهای زیاد، هر چند مطالعهای کاملا مرتبط یافت نشد که رابطه بین منبع قدرت شخصی و انسجام تیم را تأیید کرده باشد؛ ولی بررسی تحقیقات مختلف نشان میدهد که Helen, Vello & Martin استفاده صحیح از منبع قدرت شخصی، میتواند پیامدهایی مثبت دیگری چون عملکرد بهتر، تعهد و خودکارآمدی را بوجود آورد (29، 28).
مکلند و کیپنیس Ben & Mark Brennan, Ferris, Paquet & Kline Marc, Sophia, Robert& Noémie Athletes unhappiness Bachman, smith, & slesinger (2003) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که رهبرانی که از میزان زیادی قدرت پاداش، برای تحت تأثیر قرار دادن زیردستان خود استفاده کردهاند، از اهمیت فردی زیردستان خویش کاستهاند و فاصله اجتماعی بیشتری با مرئوسین ایجاد کردهاند (30)."