Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی راهبردهای خودنظم بخش و پیشرفت ریاضی دانشآموزان مدارس سنتی و هوشمند و مقایسه رابطهاین دو متغیر در دانشآموزان دو مدرسه است. بهاین منظور 400 دانش آموز ابتدایی شهر اصفهان به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم از نواحی پنج گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسش نامهای متشکل از سؤالات خرده مقیاس راهبردهای خودنظم بخش میلر و همکاران(1996) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس سنتی و هوشمند تفاوت معناداری وجود نداشت ولی میزان استفاده دانشآموزان مدارس هوشمند از راهبردهای خودنظم بخش بالاتر بود همچنین در مدارس هوشمند راهبردهای خودنظم بخش رابطه بیشتری با عملکرد تحصیلی در این دانشآموزان داشت.
Machine summary:
مقایسه ی یادگیری خودنظم بخش و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند اصفهان دکتر فرزانه واصفیان سیمین نقش چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه ی راهبردهای خودنظم بخش و پیشرفت ریاضـی دانـش آمـوزان مـدارس سنتی و هوشمند و مقایسه رابطه این دو متغیر در دانش آموزان دو مدرسه است .
معلمان در این مدارس به متخصصانی توانـا تبـدیل مـیشـوند کـه راهنمایی دانش آموزان را در فرآیند یادگیری بر عهده دارند، به علاوه آنان در دستیابی دانش آمـوزان به منابع دانش برای انجام دادن فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی، نقش تسهیل کننـده ای خواهنـد داشت (سازمان آموزش و پرورش تهران ،١٣٨٤).
مقادیر ضرایب z فیشر جهت مقایسه تفاوت مقادیر همبستگی در مدارس عادی و هوشمند {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از آنجایی که مقادیر ضرایب z فیشر در رابطه بین راهبردهای خـودنظـم بخـش بـا عملکـرد تحصیلی (٢/٧٩) بزرگ تر از ١/٩٦ است ، می توان عنوان کرد که در رابطه بین متغیـر راهبردهـای خودنظم بخش و عملکرد تحصیلی در دانـش آمـوزان مـدارس عـادی (٠/٢١٦) و مـدارس هوشـمند (٠/٤٥٩) تفاوت معناداری وجود دارد.
همان طور کـه مشاهده گردید، میزان استفاده از راهبردهای خودنظم بخش در مدارس هوشـمند بیشـتر از سـنتی بود ولی در عملکرد تحصیلی بین دانش آموزان دو نوع مدرسه تفاوت معناداری وجـود نداشـت .
Developmental phases in self- regulation: Shifting from process to outcome goals, Journal of Educational Psychology, 89, 29-36.