Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش تعیین معیارها و ویژگیهای ضروری برای یک فرمت مارک با توجه به فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین و نیازهای دنیای امروزی و تأکید بر ویژگیهای خاص برای مارک ایران است. روش: در این پژوهش با استفاده از بررسی متون، مطالعۀ آخرین ویرایشهای مارک 21 و یونی مارک و مدارک مربوط به آنها و نتایج حاصل از نظرات صاحبنظران ایرانی، سیاههای از 22 معیار تهیه و برای صاحبنظران متخصص مارک در ایران ارسال شد تا مهمترین این معیارها را شناسایی و معیارهای دیگری را به سیاهه بیافزایند. یافتهها: سیاههای حاوی 22 معیار برای ارزشیابی مارک ایران تهیه شد و یافتهها نشان داد که بالاترین امتیازها مربوط به معیارهای «توجه به نیازها و پیشرفتهای روز دنیا» و «در نظر گرفتن قواعد فهرستنویسی به صورت بین المللی» با میانگین 55/4 است. اصالت/ارزش: تاکنون هیچگونه سیاهۀ کاملی که نشاندهندۀ معیارها و ویژگیهای ضروری برای مارک باشد تهیه نشده است. به علاوه سیاهۀ تهیه شده در این پژوهش دارای ویژگیهای خاص برای مارک ایران میباشد.
Machine summary:
ir تاریخ دریافت : ١٣٩٢/٦/٠٤؛ تاریخ پذیرش :١٣٩٣/٠١/١٨ چکیده هـدف : هـدف ازایـن پـژوهش تعیـین معیارهـا وویژگـی هـای ضـروری بـرای یـک فرمـت مـارک بـا توجـه بـه فن آوری های اطلاعاتی وارتباطی نوین ونیازهای دنیای امروزی وتأکیدبرویژگی های خاص برای مارک ایران است .
مارک ایران ، یونی مارک، مارک ٢١،معیارهای مارک تحقیقات اطلاع رسانی وکتابخانه هایعمومی Research on Information Science and Public Libraries فصلنامۀ علمی - پژوهشی The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation دورة ٢٠،شمارة ٤،پیاپی ٧٩،زمستان ١٣٩٣ Vol. 20, No. 4, Successive No. 79 winter 2014 ص ص ٧٠٩-٧٢٩ Pp. 709-729 نمایه شده در ISC,SID و MagIran Indexed in ISC, SID & MagIran مقدمه مــارک یــا فهرســت نویســی ماشــین خــوان ، آغــازه ای بــرای کلمــات Machine Readable (MARC)Cataloging است .
به عنوان مثال ، درسال ٢٠٠٢،خورشـید١بـه ایـن نتیجـه دسـت یافـت کـه بـا وجـود اعتقـاد کتابداران دیجیتالی مبنی براینکه مارک برای فهرست نویسی منابع دیجیتـالی تناسـب کمـی دارد، هنوز هم به دودلیل ازآن درپروژه های دیجیتالی استفاده می شود: ١.
بـا ایـن حـال استفاده از این سیاهه بدون در نظر گـرفتن ویژگـیهـای خاصـی کـه بـرای مـارک ایـران در نظـر گرفته شده است -مانند «استفاده بیشتر کشورهای فارسی و عربی زبان دنیا از یـک فرمـت مـارک خاص »و «سـازگاری بـا ویژگـی هـای فهرسـت نویسـی فارسـی » -قابـل اسـتفاده بـرای سـنجش و ارزیابی هر فرمت مارکی در دنیا خواهد بودو با در نظر گرفتن کل معیارها میتوان بـه ارزیـابی و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت مارک ایران کمـک کـردو نشـان داد کـه آیـا مشـکلاتی کـه تــاکنون توســط پژوهشــگران مختلــف همچــون کــوکبی (١٣٨١ و١٣٨٩)،رشــیدی (١٣٨٦) ، خادمیزاده (١٣٨٨) و...