Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس با توجه به استانداردهای سواد اطلاعاتی است. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی است و ابزار پژوهش، پرسشنامۀ «سنجش سواد اطلاعاتی DAS» (داورپناه و سیامک، 1387) است. پرسشنامۀ 55 سؤالی، 5 استاندارد را در بر داشت، که بهوسیله آن سواد اطلاعاتی کتابداران عمومی سنجیده شد. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و آزمون t استفاده گردید. یافتهها: با توجه به نتایج آزمونهای آماری میتوان گفت که سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی فارس در سطح متوسطی قرار دارد. سن و سابقۀ کار بر سواد اطلاعاتی کتابداران تأثیرگذار بوده است. بین سواد اطلاعاتی کتابداران فارغالتحصیل در رشتۀ کتابداری و غیرکتابداری تفاوت معنیداری وجود داشت. نوع مدرک تحصیلی بر سواد اطلاعاتی کتابداران تأثیرگذار بود و کتابداران دارای مدرک بالاتر نسبت به سایرین از سواد اطلاعاتی بیشتری برخوردار بودند. کتابداران کتابخانههای عمومی از نظر میزان آشنایی با زبان انگلیسی در سطح پایینی قرار داشتند. اصالت/ارزش: کتابخانههای عمومی بهعنوان یک دانشگاه همگانی برای ایجاد و پیشبرد برنامههای سواد اطلاعاتی و یادگیری مادامالعمر در جامعه در صف مقدم هستند و بنابراین نتایج حاصل از ارزیابی سواد اطلاعاتی کتابداران و برنامهریزی برای ارتقاء سطح آن، در جهت رسیدن به این هدف یاریگر خواهد بود.
Machine summary:
com تاریخ دریافت : ١٣٩٢/١/١٧؛ تاریخ پذیرش :١٣٩٢/١١/١٢ چکیده هدف :هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت سواد اطلاعـاتی کتابـداران کتابخانـه هـای عمـومی اسـتان فـارس بـا توجه به استانداردهای سواد اطلاعاتی است .
اصالت /ارزش :کتابخانه های عمومی بـه عنـوان یـک دانشـگاه همگـانی بـرای ایجـاد وپیشـبرد برنامـه هـای سـواد اطلاعاتی ویـادگیری مـادام العمـر در جامعـه در صـف مقـدم هسـتندو بنـابراین نتـایج حاصـل از ارزیـابی سـواد اطلاعـاتی کتابداران و برنامه ریزی برای ارتقاء سطح آن ، در جهت رسیدن به این هدف یاریگر خواهد بود.
سواد اطلاعاتی ،استان فارس ، کتابداران کتابخانه های عمومی تحقیقات اطلاع رسانی وکتابخانه هایعمومی Research on Information Science and Public Libraries فصلنامۀ علمی - پژوهشی The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation دورة ٢٠،شمارة ٤،پیاپی ٧٩،زمستان ١٣٩٣ Vol. 20, No. 4, Successive No. 79 winter 2014 ص ص ٧٧١-٧٨٧ Pp. 771-787 نمایه شده در ISC,SID و MagIran Indexed in ISC, SID & MagIran مقدمه جامعۀ قرن ٢١جامعه ای یادگیرنده است و ضـرورت ادامـه بقـاء در چنـین جامعـه ای، مجهـز شدن به ابزارهای یادگیری است .
بنابراین ، با توجه به جایگاه کتابداران کتابخانه های عمومی در جامعه و نقـش آنـان در آمـوزش و ترویج سواد اطلاعاتی به مراجعـه کننـدگان ، ایـن پـژوهش بـه بررسـی سـواد اطلاعـاتی کتابـداران کتابخانه های عمومی استان فارس می پردازد.
آیا بین سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس براسـاس نـوع مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد؟ طبق یافته های جدول ٣، میـزان تحصـیلات بـر سـواد اطلاعـاتی کتابـداران اثـر معنـادار دارد (٠/٠٠٢> p، ٦٦٨=F).
بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس .