Abstract:
بی تردید هر آینده ای به نوعی مولود گذشته خود است و هر نظریه علمی و فلسفی حاصل تامل و تعمق متفکران در باب نظریات، مفاهیم و مسائل متفکران گذشته است. پارمنیدس و هراکلیتوس دو فیلسوف پیش سقراطی مهم هستند که دو نظر متضاد در باب هستی داشتند. ادعای این مقاله آن است که افلاطون در تکوین نظریه خود در باب عالم معقولات (عالم مثل) و محسوسات از مفهوم وجود ثابت پارمنیدس و مفهوم وجود متغیر هراکلیتوس بهره جسته است. این نوشتار ضمن بررسی تطبیقی فقراتی از راه حقیقت پارمنیدس و محاورات افلاطونی، به ویژه رساله پارمنیدس، کوشیده است تا نشان دهد چگونه مفهوم وجود ثابت پارمنیدس در نظریه مثال افلاطون جای گرفته است. به علاوه بر آن بوده است تا نشان دهد اگرچه افلاطون در اخذ مفهوم وجود ثابت و قول به عالم معقولات مفارق از پارمنیدس پیروی کرده است اما در حوزه محسوسات نظریات او را نپذیرفته و ضمن الهام از سلف دیگرش، هراکلیتوس و با استفاده از نظر او در باب سیلان هستی اقدام به ارائه نظری بدیع در اینباره نموده و در این راستا کوشیده است تا به انتقاداتی که فکر می کرده ممکن است بر نظریه اش درباره عالم معقول و محسوس و نسبت آن ها وارد شود، پاسخ دهد.
Doubtlessly، future is the result of past. So، it may be said that all scientific and philosophical theories are resulted from thinking on theories، concepts and issues of earlier thinkers. Parmenides and Heraclitus are two important pre-Socratic philosophers who had two contradictory attitudes towards being. This essay claims that founding his theory of intelligible (ideas) and sensible worlds، Plato used Parmenides’ concept of constant being and Heraclitus' concept of changeable and inconstant being. Comparing their statements، this paper has tried to show how Parmenides’ concept of being has been incorporated into Plato’s theory of Ideas. Moreover، I explained that although Plato accepted some Parmenidean elements of thought، being inspired by his predecessor، Heraclitus who rejected Parmenides' view on sensible world and proposed a novel view and tried to answer to the criticisms which may be raised about his theory of sensible and intelligible worlds and their relations