Abstract:
هدف: با در نظر داشتن یک خلا اساسی، پژوهش حاضر طرح پرسشی نو در ارتباط با کاربرد ویبراتو هارمونیکا در بازیابی اطلاعات موسیقایی از سامانه های زمزمه-محور را هدف قرار داده است.
روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش بر اساس مرور متون مرتبط با ویبراتو سازهای زهی و بادی شکل گرفته و از این حیث می تواند تابع روش سندی باشد. به اعتبار تحلیل محتوایی و استنباط ذهنی از نوشتارهای موجود نیز می توان رویکرد آن را کیفی دانست.
یافته ها: در این مقاله و برای نخستین بار در حوزه علم اطلاعات تعریفی قابل درک از هارمونیکا به عنوان یک ساز بادی ارائه و مفهوم ویبراتو به عنوان تقویت کننده صدای ساز تشریح شده است. این پژوهش همچنین، مدل عمومی سامانه های زمزمه-محور بازیابی اطلاعات موسیقایی را عرضه کرده و در قلمرو کاربرد ویبراتو هارمونیکا در چنین سامانه هایی این پرسش نو را طرح می کند که آیا می توان ویبراتو را در جهت بازیابی قطعات موسیقایی از سامانه های زمزمه-محور به کار برد؟
نتیجه گیری: شایسته است سامانه زمزمه- محور جدیدی توسعه داده شود که قابلیت درک ویبراتو را داشته باشد و بتواند کاربران غیر متخصص را در بازیابی قطعات موسیقایی مورد نظرشان بیش از پیش یاری دهد.
Purpose: The present article aims at providing a new question regarding the application of harmonica vibrato for music information retrieval in query-by-humming (QBH) systems. Methodology: This study reviews the related literature of sting and wind instruments vibrato; and hence is a documentary research. It is at the same time a qualitative research from the content analysis and interpretation of the literature viewpoint.
Results: The present article defines Harmonica as a wind instrument and discusses the concept of vibrato as the enhancer of the instrument’s voice. It also provides the general model of Query-By-Humming (QBH) music information retrieval systems and brings forward a new question to system developers from the viewpoint of Harmonica vibrato’s applicability in QBH systems.
Conclusion: The research concludes that developing a new system capable of understanding the vibrato is essential. Such a system will help novice users of music databases to easily access to any track.
Machine summary:
این پژوهش ،همچنین مدل عمومی سامانه های زمزمه محور بازیابی اطلاعات موسیقایی را عرضه کرده و در قلمرو کاربرد ویبراتو هارمونیکا در چنین سامانه هایی این پرسش نو را طرح میکند که آیا میتوان ویبراتو را در جهت بازیابی قطعات موسیقایی از سامانههای زمزمه محور به کار برد؟ نتیجه گیری: شایسته است سامانه زمزمه محور جدیدی توسعه داده شود که قابلیت درک ویبراتو را داشته باشد و بتواند کاربران غیر متخصص را در بازیابی قطعات موسیقایی مورد نظرشان بیش از پیش یاری دهد کلید واژه ها هارمونیکا ،ویبراتو ساز زهی ساز بادی سامانه زمزمه محور بازیابی اطلاعات موسیقایی موسیقی بازیابی اطلاعات موسیقایی از سامانه های زمزمه محور پرسشی نو در ارتباط با کاربرد ویبراتو هارمونیکا داریوش علیمحمدی | نادر نقشینه دریافت: ۱۳۹۲/۰۴/۱۸ پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ مقدمه هارمونیکا که در ایران به نام سازدهنی شناخته شده است در دسته سازهای بادی می گنجد در متون ،موسیقی درباره ریشه تاریخی این ساز اختلافاتی وجود دارد (ویکی پدیا (۲۰۱۲ عده ای تاریخ این ساز را به چین باستان و سه هزار سال پیش از میلاد مسیح باز میگردانند.
فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | دوره ۲۶ ، شماره ۲ تابستان ۱۳۹۴ نمودار ۱ مدل عمومی سامانه زمزمه محور بازیابی اطلاعات موسیقایی علیمحمدی، ۲۰۱۳) پایگاه موسیقایی پردازش پرسش )به تصویرصفحه مراجعه شود)پرسشی نو در سامانه های زمزمه محور بازیابی اطلاعات موسیقایی آیا ویبراتو هارمونیکا را میتوان لحاظ کرد؟ با مسلم دانستن این دو پیش فـ ویبرا (۱۱۳۵) و هارمونیکا نیز در مقام یک ساز اجراهای موسیقایی است ) ( رایج ترین فنون غنی سازی صدا در بادی ویبراتوی خاص خود را دارد اشمل آ۱۳۸۹، ب۱۳۸۹) این پرسش اساسی قابل طرح است که آیا می توان ویبراتو هارمونیکا را در تسهیل پردازش درخواستهای جستجوی مبتنی بر زمزمه در یک پایگاه موسیقایی مورد توجه قرار داد؟ به هر حال، پژوهشها نشان داده اند که موسیقی دانها صدای ویبراتو را به خوبی درک کنند براون، ۱۹۹۱ ، ص ۱۵- ۳۰ براون و واگن، ۱۹۹۳ ، .