Abstract:
هدف: مقایسه وبگاه کتابخانه ملی کودک و نوجوان ایران به لحاظ ساختاری و محتوایی با سایر نمونه های مشابه در دنیا است.
روش شناسی: در این پژوهش، از روش مطالعه مقایسه ای استفاده شد. بدین منظور، سیاهه ای از عناصر مفید بر پایه پژوهش های پیشین و متون مرتبط گردآوری و پربسامدترین آنها تهیه و با استفاده از روش دلفی اعتبارسنجی شد و سرانجام 8 مقوله و 69 معیار مورد تایید اهل فن قرار گرفت.
یافته ها: از بین 12 وبگاه، وبگاه کتابخانه ملی کودک و نوجوان ایران 57 /58 درصد معیار های مورد نظر را دارا بوده است. این وبگاه در بخش سرگرمی هیچ امتیازی نداشته و در بخش معیار های مربوط به راهنمایی کاربر تنها 17 درصد معیارها را داراست. این دو بخش، ضعیف ترین بخش ها در بین 8 مقوله مورد بررسی قرار داشته است.
نتیجه گیری: وبگاه های IPL2با 75/ 68 درصد، کتابخانه بین المللی دیجیتال کودکان با 14/ 67 درصد، و وبگاه کودکان کتابخانه کنگره امریکا با 85/ 68 درصد در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. وبگاه کتابخانه ملی در قیاس با سایر وبگاه های هم نقش در حد متوسط ارزیابی شده است.
Purpose: Comparison of Children National Library of Iran website with other similar websites in the world in terms of their structure and content.
Methodology: The comparative method is used. A list of elements was extracted from the literature and evaluated using Delphi method. Ultimately، 8 categories and 69 criteria were approved by specialists.
Results: Among 12 websites، Iranian Children National Library website had 58.57% of total criteria. Considering the two weakest categories، the website got no score in amusement and only 17% in help category.
Conclusion: The Internet Public Library (IPL2) by 68.57%، International Children Digital Library (ICDL) by 67.14% and Library of Congress Children website by 62.85% were placed first to third. Iranian National Children Library website stands in the middle compared with other similar websites.
Machine summary:
برای اینکه کتابخانه دیجیتالی مورد توجه کودکان باشد نیاز به سرگرمی استفاده راحت و قدرت دارند چه به عنوان خواننده و چه به عنوان نویسنده به همین دلیل پژوهش حاضر بر آن شد تا ویژگیهای ساختاری و محتوایی وبگاه کتابخانه های دیجیتالی کودک و نوجوان را به قصد یافتن نکات مشترک و نقاط افتراق آنها مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.
البته در این زمینه پژوهشهایی نیز انجام شده است که اهم آنها پژوهش نجفی نیا (۱۳۸۸) است که به معرفی تاریخچه امکانات و نقاط ضعف و قوت کتاب کتابخانه های دیجیتالی کودک و نوجوان پرداخته و نتیجه گرفته است که تنها کتابخانه بین المللی دیجیتالی کودکان (ICDL) که توسط دانشگاه مریلند پایه گذاری شده از عملکرد نسبتا مناسبی در مقایسه با سایرین برخوردار بوده است.
بدین منظور ابتدا کلیه کتابخانه های دیجیتالی انگلیسی زبان ویژه کودک و نوجوان شناسایی و از میان آنها مواردی که حداقل ویژگیهای مورد نظر را داشتند انتخاب شدند فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | دوره ۲۶ ، شماره ۲ تابستان ۱۳۹۴ جدول ۱ معیارهای بررسی ساختاری و محتوایی وبگاهها و پورتال های دیجیتالی کودکان http://www.
. سپس دسته معیارها عنوان پایگاه کتابخانه ملی کودک و نوجوان معرفی پایگاه به کاربر International children digital library کتابخانه چارلوت مکلن بخش کودکان کتابخانه کنگره آمریکا سرگرمی راهنم ایی کاربر تسهیلات کاربری سازماندهی محتوا شیوه های تماس و ارتباط بهره مندی گروههای خاص (به تصویر صفحه رجوع شود) Tumble books library 1.