Abstract:
هدف: ارزیابی کیفی وبگاه های کودکان و نوجوانان ایران است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است و با استفاده از سیاهه وارسی مبتنی بر استاندارد ایزو 1-9126 و مدل وب کیو.ای.ام. داده های مورد نیاز 33 وبگاه گردآوری شده است.
یافته ها: وبگاه های کودکان و نوجوانان ایران از لحاظ «قابلیت استفاده» با میانگین 39 /0 در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، از لحاظ «قابلیت عملکرد» با میانگین 447/ 0 در وضعیت متوسط به پایین قرار دارند، و از لحاظ «قابلیت اطمینان» با میانگین 637/ 0 و «قابلیت کارآیی» با میانگین 732 /0 گرچه در وضعیت بهتری قرار دارند، اما با وضعیت بسیار مطلوب فاصله دارند.
نتیجه گیری: وبگاه ها ی کودکان و نوجوانان ایران از نظر رعایت الگوها و معیارهای کیفی وب کیو.ای.ام.، نمره ای پایین تر از حد متوسط دریافت کرده اند و بازنگری در طراحی و تدوین آنها را می طلبد.
Purpose: The qualitative evaluation of Iranian children and young adults' websites.
Methodology/Approach: It is a survey study using a checklist based on ISO 9126-1 and Web-QEM model. Data gathered from 33 websites.
Results: Iranian children and young adults' websites are not in a desirable status considering usability (Average=0.39) and functionality (Average=0.44). Also، they are still far from the high desirable situation based on reliability (Average=0.63) and efficiency (Average=0.73).
Conclusion: Iranian children and young adults' websites are below the medium level regarding Web-QEM qualitative measures and are required to be redesigned.
Machine summary:
بنا به یافته های هیرش در حالی که انتظار میرفت کودکان نظامهای بازیابی اطلاعات طراحی شده برای بزرگسالان را برای جستجوی اطلاعات مورد استفاده فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | دوره ۲۶ ، شماره ۲ تابستان ۱۳۹۴ (۷۲۵ قرار دهند اما به لحاظ اینکه نیازهای اطلاعاتی رویکردهای پژوهشی تواناییهای شناختی، سطوح ،رشد و مهارتهای کودکان متفاوت از بزرگسالان است؛ پژوهش انجام شده با موضوع استفاده کودکان از فهرستهای برخط بزرگسالان نشان داد که با وجود علاقه آنها به استفاده از این فهرستها بیشتر در یافتن اطلاعات مرتبط با نیازهای اطلاعاتی شان دچار مشکل میشوند (هیرش، ۱۹۹۷ ، .
چنانچه مشاهده میشود در مطالعات گذشته معیارهایی چون معماری اطلاعات محتوا، فنی سازماندهی ،اطلاعات ویژگیهای ساختاری تفکر عملیات عینی، و قابلیت دسترسی در وب سایت های کودکان و نوجوانان بررسی شده که آن هم براساس مدلی خاص صورت نگرفته است به همین دلیل پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از مدل کیفی وب کیو ایام با پشتوانه استاندارد ایزو ۱-۹۱۲۶ وبسایتهای کودکان و نوجوانان ایران را براساس شاخصهای قابلیت استفاده (فهم، یادگیری، کاربرد پذیری و جذابیت)؛ قابلیت عملکرد راهبری و هدایت و امکانات جستجو)؛ قابلیت اطمینان نداشتن خطای پیوند و نداشتن خطاها و اشکالات متفرقه)؛ و کارآیی دسترس پذیری و اجرا بررسی نماید روش پژوهش و جامعه آماری در پژوهش حاضر که به روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است، ابتدا وب سایتهای مورد نظر از طریق مشاهده در اینترنت شناسایی شد.
علاوه بر این پیوندهای داده شده در یک وب سایت به دیگر وبسایتهای کودکان و Iranian Adolescents, Farsi Websites نوجوانان و همچنین وب سایتهای معرفی شده در کتاب سایتهای جذاب اینترنتی ,Adolescents Websites AND Iman برای دانش آموزان اثر بیدختی و طالبی (۱۳۸۸) نیز مد نظر قرار گرفت و در نهایت Iranian Children and Adolescents وب سایت ایرانی و فارسی برای انجام پژوهش شناسایی شد.