Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، مطالعه برنامه ها و سیاست ها و راهبردهای ورزشی همگانی در طرح جامع ورزش کشور بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران وزارت ورزش و جوانان، مدیران و متخصصان فدراسیون ورزشهای همگانی و اعضای هیئت علمی مدیریت ورزش تشکیل می دادند. روش پژوهش توصیفی و از نوع هدف کاربردی بود.ابزار اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین روایی این پرسشنامه از نظرات اساتید و متخصصان استفاده شد که پس از اعمال نظر آنها به اصلاح موارد اشاره شده اقدام شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 91/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون فریدمن، استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین نقاط درونی هر چهار متغیر قوت، ضعف، فرصت و تهدید در ورزش همگانی طرح جامع ورزش وجود دارد که به ترتیب اهمیت در هر متغیر مشخص شدهاند. همچنین یافتهها نشان داد که بر اساس مدل سوات، راهبرد تدافعی (ضعف درون سازمانی و تهدید بیرونی) در ورزش همگانی طرح جامع ورزش کشور حاکم می باشد، در چنین شرایطی، بر اساس مدل سوات، استراتژی تدافعی برای برون رفت از این وضعیت نامطلوب، ارائه می شود. بر اساس این استراتژی، که به استراتژی بقاء (یا اجتناب) معروف است، سازمان حالت تدافعی به خود می گیرد و می کوشد با کم کردن نقاط ضعف از اثرات تهدیدات بیرونی بکاهد، در واقع سازمان برای بقاء خود مبارزه می کند.
Machine summary:
"مصداق این تعامل را میتوان در موارد مشروحۀ زیر یافت: -انتشار مقالات علمی توسط متخصصان غیر تربیت بدنی در مجلات علمی،پژوهشی -جذب اعضاء هیئت علمی پژوهشی با تخصصهای غیر تربیت بدنی و از حوزههای وابسته -همکاریهای مشترک نهادهای حوزههای مختلف در اجرای طرحهای پژوهشی مشترک -تامین هزینههای مالی طرح پژوهشی به صورت مشترک(19،18،14،13،12) در مجموع،به نظر میرسد با وجود انتشار نشریات مختلف علمی،برگزاری چندین همایش علمی در طول سال و وجود ردیف بودجۀ ویژه تحقیقات ورزشی در کشور(به عنوان قوتهای نظام پژوهش ورزش کشور)بتوان از فرصت بین رشتهای بودن تربیت بدنی و علوم ورزشی نهایت استفاده را به عمل آورد و تعامل مابین نظام پژوهشی علوم ورزشی با پژوهشگران و نهادهای پژوهشی حوزههای مرتبط را بیش از پیش تقویت کرد.
با عنایت به وجود فرصتهایی مانند افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مراکز آموزش عالی،ایجاد گرایشهای مختلف علوم ورزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی،رشد کمی و کیفی اعضاء هیئت علمی در گرایشهای مختلف تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور و نیز نبود راهبرد مشخص به منظور بهینهسازی پژوهشهای پایاننامهای رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور،لزوم ایجاد نظام ساماندهی پایان نامههای حوزۀ علوم ورزشی میتواند به این بخش از تحقیقات جهت دهد و به بهبود کیفیت و اثربخشی آنها کمک شایانی داشته باشد.
درحالحاضر،با وجود فرصتهایی چون رشد کمی و کیفی اعضاء هیئت علمی در گرایشهای مختلف تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور،افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مراکز آموزش عالی و سیاست افزایش سهم پژوهش در بودجۀ کشور میتوان با تدوین راهبرد مناسب، بر برخی نقاط ضعف موجود در نظام پژوهش علوم ورزشی کشور غلبه کرد."