Abstract:
علامه طباطبایی، قدر مسلّم محیی و مجدد حکمت در دوران معاصر بویژه در شهر، حوزه علمی و مکتب شیعی قم و معلم و مروج حکمت میباشد. ایشان از برجستگان حکمت اجتماعی اسلامی نیز بوده و بلکه برجستهترین چهرگان شالودهساز و شاخص آن میباشد؛ چنانکه میتوان از ایشان به عنوان حکیم محض و نظری و حکیم اجتماعی و معرفت شناسی یاد نمود. فرضیه: نگاه، نظریه و نظام حکمت متعالی محض علامه طباطبایی ظرفیت بازتولید سیاسی و تاسیس نگاه، نظریه و نظام حکمت مدنی و سیاسی متعالی را داراست. به عبارت دیگر، نگاه، نظریه و نظام حکمت مدنی و سیاسی متعالی از نگاه، نظریه و نظام حکمت متعالی محض علامه طباطبایی قابل استنتاج، تولید و تاسیس است. این چنین تولید و بازتولید حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی امکان، نیاز و ضرورتی در خور توجه میباشد. این فرایند با روش استنباطی و استدلالی با تحلیل متن و محتوایی به شیوه دلالت مطابقت، یا تضمنی و گاه استلزامی صورت میپذیرد.
Machine summary:
"ک: فاستر، 1358/ پازارگاد، بیتا) دوم، شناخت: یکی، علل عالیه وجود سیاسی (به تعبیر فارابی در اندیشههای اهل مدینه فاضله، مبادی و اسباب الهی) و دیگری، به خصوص علت نخستین سیاست که سلسله وجودات سیاسی به او ختم میگردد (و از آن آغاز شده و مبدأ مبادی آنهاست تا غایت غایات که عبارت از اسباب الهی میباشند) و سوم، همینطور شناخت اسماء و صفات علت نخستین (سیاسی، اسمای حسنای کمال، جمال و جلال خدایی- خدایگونگی سیاسی)میباشد».
اضافه سیاسی (رابطه سیاسی بهسان رابطه متقابل دولت و ملت و به تعبیر علامه در ریاست و مرئوسیت در اعتباریات پسا- اجتماعی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به عنوان سیاستگذار و سیاستپذیر)، اعتباری بودن پدیده و پدیده شناسی سیاست و سیاسی از جمله هدفمندی سیاسی اعم از هدفمداری و هدفمداری و نیز ارزشی و غیر یا ضد ارزشی بودن سیاستها یعنی مثبت و منفی بودن، حق و باطل بودن و مشروعیت و عدم مشروعیت سیاسی، در این زمره است.
دوم، بدین ترتیب و بدینسان هر یک از اهم مقدمات و مراحل پیشگفته کتاب و در حقیقت نگاه، نظریه و نظام بدایت حکمت یا آغاز فلسفه محض تا نهایت حکمت یا انجام فلسفه محض علامه هم با همین نمونه پیشگفته و همچنین به همین روش ارائه شده در این مقاله قابل کاربست و بازتولید در روزآمدسازی، نظریهپردازی حکمی سیاسی و بلکه در تولید و تأسیس حکمت و فلسفه مدنی، اجتماعی و سیاسی متعالی میباشند."