Abstract:
From the point of view of the mystics، “creation” in its conventional meaning does not have a real existence and whatever observed in the universe is but the manifestation of the Essence of Divine Unity. All creatures are “manifested” and the real “Being” is exclusive to the Divine Essence. In religious terms، whatever manifested in the world of existence is “The Face of Allah”. On the other hand، man is the vicegerent of Allah، who can have scientific and practical dominance over the world of existence because of the inclusiveness of Divine Names and the integrity of God’s Epiphany. Similarly، in view of modern physics، an amazing integrity governs the substructure of the world; and man، as the only conscious observer with a deeper outlook of a “participant”، plays a key role in elucidation or even evolution of the world، in such a way that it is impossible to imagine a world devoid of man. In this writing، the fundamental integrity of the world’s components and man’s relation to the world of being in the field of mysticism and physics is studied and brought up in a comparative way.
Machine summary:
جـامی، ٤٨٩) و دیگـران، بـرای دوری از پیامدهای غیر قابل پذیرش در ظواهر دین ، نظریه وحدت وجـود را بـه وحـدت شـهود تعبیـر کردهاند؛ بدین معنا که وحدت موجودات، حقیقی نیست بلکه عارف در سیر خویش بـه جـایی میرسد که همه چیز را یکپارچه و هم سنخ مشاهده میکند و یا از فرط محبـت همـه را خـدا میبیند، پس این وحدت در شهود عارف رخ میدهد و وابسته به دریافت شـهودی اوسـت نـه وصفی حقیقی بر آمده از متن خارج؛ تا جایی که قاضی نورالله شوشتری در توجیه این عبـارت ابن عربی در فتوحات: «سبحان من اظهر الاشیاء و هو عینها»، میگوید: «مرجع ضـمیر«هـو» در جمله «هو عینها» ذات الهی نیست ، بلکه مرجع ، آن ظهوری است که از فعل «اظهر» گرفته شـده و معنای جمله با این فرض چنین است : تقدس و پاکی خدای را سزد که کائنـات را بـه سـرای ظهور رسانید و این ظهور، عین اشیاء است .
او در سال ١٩١٢ میلادی به یکی از دوستانش چنین نوشت : «هر چه نظریه کوانتـومی بیشتر پیش میرود، جاهلانه تر به نظر میرسد» و به گفته اسکوایرز ١ اگر چنـین باشـد، بـه ایـن دلیل است که بر اساس آنچه که ما به واسطه آن قادر به تفکر هستیم جهان جاهلانه به نظر مـی رسد (اسکوایرز، ١٩٩٤، ٣) بخش های فیزیک کلاسیک «کاهش یابنده »٢ هستند بدین خاطر کـه سعی میکنند چیزها را در اصطلاحات کوچک تر٣، سادهتر٤ و جای گزیدهتر٥ توضیح دهند ولی در فیزیک کوانتوم چنین روشهایی همیشه رضایت بخش نخواهند بود و جنبه «کلینگر٦» بودن در فیزیک نوین غالب است .