Abstract:
امروزه افزایش تعداد اتومبیل و سفرهای درون شهری بخش مرکزی شهرهای بزرگ را با کمبود فضای پارک و افزایش حجم ترافیک عبوری و همچنین کاهش ضریب روانی ترافیک مواجه کرده است. این مسئله زمانی به شرایط حادی تبدیل میشود که پارکینگهای عمومی که نقش کلیدی را در تسهیل وضع حمل ونقل شهری را برعهده دارند، دارای استقرار نامناسب با دیگر عناصر شهری باشند. پس انتخاب محل پارکینگهای عمومی یکی از مسائل کلیدی در شهرهای بزرگ محسوب میشود. انتخاب مکان بهینه برای استقرار این عنصر شهری براساس معیارهای مختلف با توجه با شرایط مکانی منطقه مورد مطالعه، قابل بررسی است. در این پژوهش سعی شده از شاخصهای از قبیل: فاصله از مراکز جذب، فاصله از معابر، تراکم جمعیت، ارزش ملک، عمر بنا، مالکیت، مکانهای تاریخی ثبت شده در قالب مدل ANP با استفاده از توابع همپوشانی سیستم اطلاعات جغرافیایی مکان بهینه برای استقرار پارکینگ ارایه شود. اطلاعات و دادههای پژوهش حاضر از طریق کتابخانهای و میدانی تهیه شده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای ARC GIS وSuper Decision و همچنین Expert Choice استفاده گردیده است. نتایج بررسی نشان میدهد که بیشتر پارکینگهای کنونی منطقه در محل مناسبی استقرار پیدا نکردهاند، بنابراین قادر به پاسخ گویی به نیاز حمل و نقل منطقه نیستند. نکته قابل توجه این پژوهش تمایل شدید این عناصر شهری به قرارگیری در مجاورت معابر اصلی شهر با توجه به قرارگیری مناطق جاذب سفر در محدوده معابر شریانی است.امروزه افزایش تعداد اتومبیل و سفرهای درون شهری بخش مرکزی شهرهای بزرگ را بـا کمبـود فضای پارک و افزایش حجم ترافیک عبوری و همچنین کاهش ضریب روانـی ترافیـک مواجـه کـرده است . این مسئله زمانی به شرایط حادی تبدیل میشود که پارکینگ های عمومی که نقش کلیـدی را در تسهیل وضع حمل ونقل شهری را برعهده دارند، دارای استقرار نامناسب با دیگر عناصر شهری باشند. پس انتخاب محل پارکینگ های عمومی یکی از مسائل کلیدی در شهرهای بزرگ محسوب مـیشـود. انتخاب مکان بهینه برای استقرار این عنصر شهری براساس معیارهای مختلف با توجه با شرایط مکانی منطقه مورد مطالعه ، قابل بررسی است . در این پژوهش سعی شده از شاخص هـای از قبیـل : فاصـله از مراکز جذب، فاصله از معابر، تراکم جمعیت ، ارزش ملک ، عمر بنا، مالکیت ، مکانهـای تـاریخی ثبـت شده در قالب مدل ANP با استفاده از توابع همپوشانی سیستم اطلاعات جغرافیایی مکان بهینـه بـرای استقرار پارکینگ ارایه شود. اطلاعات و دادههای پژوهش حاضر از طریق کتابخانه ای و میدانی تهیه شده است . در تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای ARC GIS و Super Decision و همچنین Expert Choice استفاده گردیده است . نتایج بررسی نشان میدهد که بیشتر پارکینگ های کنونی منطقه در محل مناسبی استقرار پیدا نکردهاند، بنابراین قادر به پاسخ گویی به نیاز حمل و نقل منطقه نیستند. نکته قابل توجه این پژوهش تمایل شدید این عناصر شهری به قرارگیری در مجاورت معابر اصلی شهر با توجه به قرارگیری مناطق جاذب سفر در محدوده معابر شریانی است .
Machine summary:
"معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ در منطقه یک فاصله از معابر فاصله از مراکز جذب سفر معابر درجه ١ پارک ها و مرکز تفریحی معابر درجه ٢ بیمارستان و مراکز درمانی تراکم بالا مراکز اداری و دولتی تراکم متوسط تراکم جمعیت مراکز تجاری عمده تراکم پایین زیر ١٠ سال ارزش ملک قیمت بالا بین ١٠ تا ٣٠ سال عمر بنا قیمت پایین بیشتر از ٣٠ سال خصوصی مکان تاریخی ثبت شده مالکیت دولتی اوقافی شکل ١ .
استفاده از روشی نوین در این پژوهش که ترکیبـی از مـدل ANP وGIS FUZZY میباشد، منجر به سطحی بالای از اطمینان در امتیازدهی شده است ، به صـورتیکـه در مدلهای سلسله مراتبی و غیره، نظر کارشناسان به صورت غیر معمولی بر روی معیارها و زیر معیارها اثر می گذارد؛ اما در روش تحلیل شبکه ، هر چند فرآیند کار بـه صـورت روش سلسله مراتبی است ، ولی ارتباط بین زیر معیارها تا حدودی این مـدل را نسـبت مدل های دیگر وزن دهی در برتری و تفوق کامل قرار داده است و ضریب اطمینان در وزنهای هریک از معیارها و زیر معیارها را تا حـدودی افـزایش داده اسـت ، همچنـین استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی فازی باعث تسـریع در رونـد کـار شـده اسـت .
در این پژوهش به دلیل حجم بالای از معیارهای دخیل در گزینش مکانهای مناسب برای پارکینگ و نبود اطلاعات که باعث طولانی شدن زمان تهیه مقاله شده است ، موارد زیر به صورت پیشنهاد و بررسی ارایه میگردد: • به دلیل حجم بالای مناطق جاذب سفر در برخی از نقاط منطقه مورد مطالعه ، پشنهاد میگردد نسبت به توزیع هماهنگ متناسب آن در منطقه یا دیگر مناطق مبـادرت شـود."