Abstract:
قرآن کریم در آیات 20 - 26 سوره مبارکه مائده، به ماجرای تخلف قوم بنیاسرائیل از دستور حضرت موسی( مبنی بر جنگ و ورود به سرزمین مقدس (فلسطین)میپردازد و بیان میدارد این تخلف و تمرد آنان از دستور حضرت موسی( سبب شد تمامی نسل آن دوره از نعمت ورود به سرزمین مقدس محروم شوند و این وعدۀ حتمی (کتب الله لکم) به مدت چهل سال به تأخیر بیفتد و علاوه بر حرمان از این نعمت، به تحیر و سرگردانی نیز گرفتار شوند. بر اساس آیه 137 سوره اعراف، سرانجام پشیمانی بنیاسرائیل و صبر آنان در مسیر طاعت الهی و ترک گناهان و نیز صبر بر مصائبی که بر آنان نازل گردید، سبب شد با رهبری یوشع بن نون به وعدۀ الهی برسند؛ آنگونه که در برخی روایات واردشده، امت اسلام نیز به سبب برخی تمردها و تخلفات، پس از حضرت رسول( به تیه و سرگردانی مبتلا شد و البته که این تحیر و سرگردانی به مراتب سختتر و طولانیتر از تحیر و سرگردانی بنیاسرائیل است. از روایات وارده میتوان نتیجه گرفت که راه خروج از این سرگردانی و تحیر _ همانند قوم بنیاسرائیل _ توبه، استغفار و صبرپیشگی است.
Machine summary:
"نتیجهگیری همانگونه که _ براساس آیات 20 - 26 سوره مبارکه مائده _ تخلف قوم بنیاسرائیل از دستور حضرت موسی( مبنی بر جنگ و ورود به سرزمین مقدس (فلسطین) موجب شد تمامی نسل آن دوره از نعمت ورود به سرزمین مقدس محروم شوند و این وعده حتمی (کتب الله لکم) به مدت چهل سال به تأخیر بیفتد و علاوه بر حرمان از این نعمت، به تحیر و سرگردانی نیز گرفتار شوند، تخلف و تمرد امت اسلام از سفارش و دستور حضرت رسول( در خصوص تمسک به قرآن و اهلبیت(، سستی و کاهلی در انجام وظایف و تکالیف، کار خود را به دیگران واگذار کردن، کوتاهی در مفتضح نمودن جبهه باطل و ظلم و ستم نسبت به اهل بیت( موجب محرومیت آنان از نعمت رهبری و امامت ائمه اطهار( شد که تحیر آنان در پیمودن مسیر رشد و کمال مادی و معنوی را به دنبال داشت؛ و همانگونه که _ طبق آیه 137 اعراف _ پشیمانی بنیاسرائیل و صبر آنان در مسیر طاعت الهی و ترک گناهان و همچنین صبر بر مصائبی که بر آنان نازل شد، موجب شد که با رهبری یوشع بن نون به وعدۀ الهی برسند، امت اسلام نیز _ با توجه به برخی روایات وارده _ راه خروج و نجاتش از این سرگردانی و تحیر _ که به مراتب سختتر از تحیر و سرگردانی بنیاسرائیل است _ همانند قوم بنیاسرائیل، توبه و استغفار و صبرپیشگی است."