Abstract:
امروزه شبیهسازی انسان یکی از موضوعات مهم و چالشهای دانش بشری از نظر علمی، اخلاقی و حقوقی میباشد. با توجه به تحقیقات و مطالعات انجامشده، شبیهسازی انسان به روشهای مختلف با تکنولوژیهای پیشرفتهایصورت گرفته است؛ یکی از این روشها، شبیهسازی انسان از سلولهای تمایزیافته یک انسان بالغ (با روح تکاملیافته) است که میتوان با این روش، انسانی کاملا شبیه از نظر ژنتیکی بهوجود آورد. اما موضوع بسیار مهمتر، بحث در مورد وجود روح در انسان شبیهسازی شده است: آیا انسان شبیهسازی شده دارای روح و شخصیتی مستقل از فرد اهداکننده سلول است یا خیر؟ بررسی حقوق و تکالیف انسان شبیهسازی شده منوطبه یافتن پاسخ این سوال است.
در این مقاله سعی شده با توجه به مفهوم و ماهیت روح و شخصیت از منظر قرآن و علم روانشناسی، پاسخی برای این سوال پیدا شود.
Today، in the topics of science، ethics and law، human cloning is one of the major issues and challenges of human knowledge. According to the research، human cloning is done by various methods. One of these methods، human cloning is from differentiated cells، with this way، a human can be created that is genetically quite similar. But far more important to discuss، the existence of soul in the cloned human، and whether cloned human have independent spirit and personality of one cells donor or not? Study on the Rights and Duties of cloned human depended on answering to this questions. In this work، according to the concept of the soul and the personality of the Quran and the science of psychology، these questions can be answered.
Machine summary:
"اما آیا کسی وجود دارد که دوقلوهای همسان را یک نفر درنظر بگیرد و در برخورد با آنها به یک شکل رفتار کند؟ شخصیت و در پی آن خصوصیات رفتاری، ژن نیست که بتوان گفت در فرد شبیهسازی شده کپی شده است؛ فرد شبیهسازی شده طی مراحل رشدی که دارد، تحتتأثیر محیط و شرایطی قرار میگیرد که نه همانند محیطی است که اصل در آن رشد و نمو داشته و نه میتوان این شرایط را یکسان کرد؛ زیرا عوامل محیطی برخلاف عوامل ژنتیکی یکسان نیستند و ما هرگز نمیتوانیم عوامل محیطی یکسانی را برای انسان شبیهسازی شده فراهم کنیم.
دسته سوم آیاتی هستند که به برهان عقلی بر ضرورت معاد اشاره دارد؛ مانند آیه 21 و 22 سوره جاثیه که میفرماید: «و خلق الله السماوات و الأرض بالحق و لتجزی کل نفس بما کسبت و هم لا یظلمون؛ و خداوند آسمانها و زمین را به حق آفریده است تا هرکس در برابر اعمالی که انجام داده است، جزا داده شود و به آنها ستمی نخواهد شد!» با توجه به آیات مطرحشده در قرآن کریم، مراد از معاد این است که انسانها بعد از مرگ، در جهان دیگری زنده و محشور شده و برای دیدن نتیجه اعمال دنیوی خود به محکمه عدل الهی برای محاسبه اعمال فراخوانده شوند."