Abstract:
هدف: بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش درون و برونسازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی رشته پزشکی. روش/رویکرد پژوهش: دادههای این پیمایش را 423 نفر عضو هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی علوم پزشکی کشور با پرکردن پرسشنامه تأمین کردهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS15 و Amos Graphics و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. یافتهها: حدود 13 درصد از پاسخگویان فرهن گ سازمانی را مناسب و 48 درصد تاحدودی مناسب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی با اشتراک دانش درون و برونسازمانی رابطه معنادار قطعی دارد.هدف : بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش درون و برون سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشیرشته پزشکی. روش .رویکرد پژوهش : داده های این پیمیش را ۴۲۳ نفر عضو هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی علوم پزشکی کشور با پرکردن پرسشنامه تأمین کرده اند.تجزیه وتحلیل داده هابااستفاده از نرم افزار SPSS15 وAmosGraphicsوآزمون ضیب همبستگیپیرسون انجام شده است . یافته ها: حدود ۱۳ درصد از پاسخگویان فرهنگ سازمانی اشتراک دانش رامناسب و۴۸ درصدتاحدودیمناسب ارزیابیکردند. نتیجه گیری:فرهنگ سازمانیبااشتراکدانش درون وبرون سازمانی رابطه معنادارقطعیدارد.
Machine summary:
"علیزاده (١٣٨٨) در بررسی نگرش ٩٣ عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران درباره اشتراک دانش در مؤسسات آموزش عالی با توجه به عوامل سازمانی (فرهنگ و ساختار سازمان و استفاده از فناوری اطلاعات ) و عوامل فردی (اعتماد اجتماعی ، روابط اجتماعی ، و کار گروهی ) نشان داد، بیشتر اعضای هیأت علمی نگرش کاملا مثبتی به اشتراک و تبادل دانش با سایر همکاران دارند.
در کل ، می توان چنین بیان نمود که از میان موارد بیان شده ، تشویق به خلق و نوآوری ، فرصت دهی برای بروز افکار نو، وجود محیط کاری امن و در نهایت ، جو اعتماد و همکاری بیشترین حد متوسط را به خود اختصاص داده بودند و در کل ، حدود١٣ درصد استادان وضعیت فرهنگ سازمانی را در به اشتراک گذاری دانش ، مناسب و ٤٨ درصد تا حدودی مناسب ارزیابی کردند.
نتایج پژوهش در بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی در به اشتراک گذاری دانش نشان داد، حدود ٢٩ درصد استادان اظهار داشتند سازمان انگیزه لازم را برای به اشتراک گذاری دانش و تجربه اعضای هیأت علمی فراهم کرده است ؛ واقع بینانه نیست اگر فکر کنیم کارکنان بدون توجه به آنچه در قبال اشتراک دانش خود دریافت خواهند کرد به این امر مبادرت می ورزند، بنابراین بهتر است نظام تشویقی سازمان ، پاداش ها را برای عملکرد گروهی در نظر بگیرد نه کارهای فردی .
در واقع ، یکی از روش های تقویت فرهنگ اشتراک دانش ، ارزیابی عملکرد سالانه افراد و معرفی و تشویق آنها در جشنواره ها، جلسات داخلی ، Borges Sanchez درج اخبار در سایت سازمان و مانند آن برای ایجاد انگیزه در سایر اعضای سازمان است ."