Abstract:
دیسترس اخلاقی در محیط های آموزشی میتواند تاثیرات متعددی را به همراه داشته باشد. دانشجویان در مواجه با این چالش اخلاقی احساس ناامنی و نارضایتی کرده و ترک تحصیل و افت تحصیلی در آن ها افزایش خواهد یافت . افت کیفیت آموزشی در این شرایط میتواند به طور بالقوه باعث عدم کفایت علمی و بالینی دانشجویان شده و لذا عملکرد سیستم بهداشتی در دستیابی به اهداف سلامتی در معرض خطر قرار خواهد گرفت . لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی دیسترس اخلاقی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهر بیرجند صورت گرفته است . مطالعه توصیفی ـ مقطعی حاضر بر روی ٦٠٠ دانشجوی دانشکده پیراپزشکی که به روش سرشماری انتخاب شده بودند، صورت گرفت . جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته ٢٠ سوالی استفاده شد. این پرسشنامه مورد روایی و پایایی قرار گرفته و آلفای کرونباخ آن ٨١% محاسبه شد.
Moral distress in educational environments can be associated with multiple
effects. Students who faced with this ethical challenge feel insecurity and
dissatisfaction and so school dropout and failure will be increased in them.
Low quality of teaching in these conditions could potentially cause a lack of
scientific and clinical sufficiency and thus the performance of health systems
to achieve the health goals will be at risk. This study aimed to assess the
students' moral distress in Birjand paramedical school students. The Cross -
Sectional study took on 600 students of paramedical school who were
selected by census. To collect data, it was used a questionnaire of 20
questions. The validity and reliability of this questionnaire was evaluated
and Cronbach's Alfa was calculated 81 percent. Data were collected by
Spss16 software and were analyzed with descriptive and inferential statistics.
The findings showed that the average of moral distress from total score was
0-5, (3/12±0/88) in the intensity and (3/5±1/2) in the frequency. There was a
significant relationship between moral distress with years of educations and
sex (P>0/05). Moderate level of moral distress in students requires the
planning and some actions as students’ awareness to this phenomenon.
Identification and control of this phenomenon in educational environments
and investigating its reasons may play an important role in the control of this
phenomenon and the prevention of its adverse effects in future.
Machine summary:
مطالعات صورت گرفته در این زمینه محدود بوده و دیسترس اخلاقی بیشتر در محیط های بالینی مورد بررسی قرار گرفته است .
لذا این مطالعه با هدف بررسی دیسترس اخلاقی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی صورت گرفته است .
بررسی سؤالات پرسشنامه نیز حاکی از آن است که بیشترین میانگین شدت و تکرار مربوط به سؤال [برخی از دانشجویان از روش های غیر اخلاقی برای ارائه تکالیف شان استفاده میکنند] و کم ترین شدت و تکرار مربوط به سؤال [در محیط تحصیلیام مورد تهدید قرار گرفته ام ] بوده است (جدول ٢).
بیشترین میانگین شدت و تکرار دیسترس اخلاقی در مطالعه حاضر مربوط به سؤال [برخی از دانشجویان از روش های غیراخلاقی برای ارائه تکالیف شان استفاده میکنند] بوده است .
) کم ترین شدت و تکرار دیسترس اخلاقی در این مطالعه مربوط به سؤال [در محیط تحصیلیام مورد تهدید قرار گرفته ام ] بوده است .
) نتیجه گیری این مطالعه با هدف بررسی دیسترس اخلاقی در محیط های آموزشی صورت گرفته است .
The relationship between moral distress and retention in nurses in Birjand teaching hospitals.
Moral distress in healthcare practice: The situation of nurses.
Nurse moral distress and ethical work environment.
Moral distress in the third year of medical school; a descriptive review of student case reflections.
A code of ethics for nurse educators: Revised.
ir@mroshanzadeh٦٢ تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٣/١٠/٣ تاریخ پذیرش مقاله : ١٣٩٣/١٢/١٥ Moral distress in students: A cross- sectional study in educational environment S.
Keyword Moral distress, Educational environment, Paramedical school