Abstract:
جهت ارتقای حساسیت اخلاقی پرستاران ، آموزش مفاهیم اخلاقی جایگاه ویژه ای دارد. بحث برای انتخاب موثرترین روش آموزش اخلاق همچنان ادامه دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش اصول اخلاقی به دو شیوه روایتگری و سخنرانی بر حساسیت اخلاقی پرستاران طراحی شده است . در این مطالعه ٥٦ پرستار از دو بیمارستان آموزشی بیرجند شرکت داشتند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه حساسیت اخلاقی لاتزن در سه نوبت (قبل ، بلافاصله و ٣ ماه بعد) توسط پرستاران تکمیل شد. برنامه
Training ethical concepts has a crucial role in promotion of moral
sensitivity in nurses. Debate to select most effective method of
teaching ethics in nursing continues. Present study was aimed to
compare the effects of ethical training based on two methods:
narrative ethics and lecturing on moral sensitivity of nurses. Fifty-six
nurses from two educational hospitals in Birjand participated in this
randomized control field trial research. The demographic
characteristics questionnaire, and Lutzen's Moral Sensitivity
Questionnaire were completed by nurses in the three Tims (before,
after and three month after the intervention). Then four sessions (each
3 hours) of ethical training with one week interval for two groups of
narration (28 participants) and lecture (28 participants) were conducted.
Data were analyzed by SPSS-16 software.Two methods of narration
and lecture significantly increased the nurses' moral sensitivity in each
group (respectively p>0.001, p=0.01). Despite the higher mean score
of moral sensitivity in narration group rather than the lecture group,
moral sensitivity did not show a significant difference (p=0.70). The
mean score of moral sensitivity 3 months after the intervention
showed a statistically significant decrease than after it in both groups.
(P=0.00) Concerning the results of this study, a combination of these
two methods can lead to useful outcomes.
Machine summary:
) با توجه به مطالب ارائه شده و مطالعه برهانی و همکاران در سال ١٣٩١ میتوان گفت که حساسیت اخلاقی دارای ابعاد شناختی و عاطفی میباشد و به نظر میرسد میتوان با آموزش اخلاق در دانش و نگرش پرستاران نسبت به مسائل اخلاقی تغییر ایجاد نمود.
) یکی از رویکردهای آموزش در اخلاق پزشکی ، روایتگری اخلاق یا همان Narrative ethics است که در آن با استفاده از داستان یا وقایع نقل شده و اجزای تشکیل دهنده آن به آموزش مفاهیم و قواعد اخلاقی پرداخته میشود.
روش این مطالعه از نوع کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی شده ١٨، جهت مقایسه تأثیر آموزش اصول اخلاقی به دو شیوه روایتگری اخلاق و سخنرانی بر حساسیت اخلاقی پرستاران بوده است .
) نتایج این دو مطالعه به ترتیب نشان داد که آموزش اخلاق به روش کارگاهی و سخنرانی در ارتقای حساسیت اخلاقی پرستاران مؤثر است .
کما این که در مطالعه حاضر میانگین تغییرات نمره حساسیت اخلاقی پرستاران گروه روایتگری نسبت به گروه سخنرانی قبل و بعد از مداخله بیشتر بود.
یافته های این مطالعه همچنین نشان دادکه مقایسه میانگین تغییرات نمره حساسیت اخلاقی قبل و ٣ ماه بعد از مداخله در دو گروه سخنرانی و روایتگری از نظر آماری معنادار نبود.
) در تأیید این موضوع نتایج مطالعه برهانی و همکاران نشان داد پیگیری آموزش های اخلاقی تأثیر قابل توجهی بر حساسیت اخلاقی پرستاران دارد.
Present study was aimed to compare the effects of ethical training based on two methods: narrative ethics and lecturing on moral sensitivity of nurses.
Keywords Moral Sensitivity, Narrative Ethics, Lecture, Ethical Principles Teaching, Nurses