Abstract:
در این پژوهش، استعارههای هستیشناختی در کارآواهای خراسان جنوبی در دو بخش "انسان بهمثابة حوزة مبدا" و "غیرانسان بهمثابة حوزة مبدا" بررسی میشوند. اهمیت مقالة حاضر از این نظر است که اغلب پژوهشهای انجامشده در زمینة کارآوا، پژوهشهایی مردمشناسانه و درجهت معرفی فرهنگ ملیـ محلی و با تاکید بر جنبة موسیقیایی بوده است و در هیچکدام، با نگاه زبانشناختی و بهطور خاص ازمنظر این مقاله به مقولة کارآوا پرداخته نشده است. ضرورت انجام این تحقیق این است که با گذر از نسل گذشته و رشد روزافزون فناوری دیری نخواهد پایید که مسائل مربوط به کار سهم کمتری در فکر و ذهن افراد داشته باشد و این بخش از فرهنگ عامه به فراموشی سپرده شود. بنابراین لازم است این فرهنگ شفاهی و غنی معرفی و ثبت شود. دادههای پژوهش حاضر ازطریق بررسی منابع کتابخانهای موجود در زمینة فرهنگ خراسان جنوبی و نیز مراجعة حضوری به روستاهایی در استان خراسان جنوبی به دست آمده است. هدف مقالة حاضر این است که با توجه به ادعای نظریة لیکاف و جانسون دربارة استعاره که آن را امری ذهنی میدانند و نه زبانی، نشان دهد که چگونه این تصویرسازیهای ذهنی در آواهای روستایی برخاسته از تجربههای عینی روستاییان است.
In this article the Ontological Metaphors in the Songs of Southern Khorasan are studied in two parts: human as the central domain and non-human as the central domain. The importance of this article is that most researches done on songs are anthropological researches to introduce the national and local culture and they mainly focus on the musical aspects of these songs. No research so far has been done on the linguistic aspector the aspect considered in this research on these songs. The necessity of this research is due to the fact that with the change of generations and improvement in technologythe songs will no longer be remembered and this part of folklore will fade away sooner or later. Therefore، it is necessary to record and introduce this oral culture to people. The dataused in this article are collected from books about the culture of Southern Khorasan and also from interviewing the people of this region. With a view atLakaff and Johnsen’s theory about metaphor،that is، metaphor is not a linguistic issue but a mental one، this study aims to show how these mental conceptualizations in the songs can be a reflection of the people’s experiences.
Machine summary:
عـلاوه بـراین ، کارهای دیگری هم در زمینه کارآواها انجام شده است که از برجسته ترین آنها مـی تـوان بـه این موارد اشاره کرد: سیری در ترانه های باران و موسیقی شبانان از هوشنگ جاویـد؛ مقالـه «علی (ع ) در ترانه های کار» از بهروز جاویدی که به بررسی اشعار و آواهایی پرداختـه اسـت که با مددجویی از امام علی (ع ) و نیز در مدح و ثنای ایشان در مناطق مختلف ایـران هنگـام کار خوانده می شوند.
داده های این مقاله ازطریق بررسی منابع کتابخانه ای موجود در زمینه فرهنگ خراسـان جنوبی و نیز مراجعه حضوری به روستاهایی که هنوز کارآواها خوانده می شود و نیـز برنامـه رادیویی «آوای کار» پخش شده از «صدای خراسان جنوبی » بـه دسـت آمـده اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) در کارآواهای خراسان جنوبی علاوه بر مـوارد یادشـده ، نمونـه هـای دیگـری نیـز از اسـتعاره هستی شناختی دیده می شود که در آن انسان پنداری انجام شده است ؛ شیئی یـا مفهـومـی انتزاعی انسان تصورشده و ویژگی های انسان به آن نـسبت داده شـده اسـت .
نگاشت های مفهومی در استعاره "عاشق /یا معشوق ، پرنده هستند" (رجوع شود به تصویر صفحه) "گل انسان است " یکی دیگر از اسـتعاره هـای پرکـاربرد در خراسـان جنـوبی اسـت .
نگاشت های مفهومی در استعاره "غم /مهر درخت هستند" (رجوع شود به تصویر صفحه) در خراسان جنوبی ، علاوه بر استعاره "غم درخت است "، استعاره "غم دود اسـت " نیـز کـاربرد دارد.
A. Green, Thomas (1997) Folklore: An Encyclopedia of beliefs, Costoms, Tales, Music, and Art. California: Library of Congress Cataloging-in- Publication Data.