Abstract:
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر تصویر ذهنی اعتبار علمی دانشگاه بـر نگـرش دانشـجویان در باره افزایش عملکرد تحصیلی با در نظر گرفتن نقش تعـدیلگری کیفیـت آمـوزش در دانشـگاههای شـهر کرمان بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان بود کـه تعـداد آنهـا در سـال ١٣٩٢، برابر با ٤٢١٩٠ نفر بود. همچنین ، حجم نمونه بـه دسـت آمـده برابـر بـا ٣٨١ نفـر بـود کـه بـرای به دست آوردن آن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران استفاده شد. پـژوهش حاضـر از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی بود. برای تجزیه و تحلیـل دادههـای پرسشـنامه از آزمونهـای چـاو و تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس یافتـه هـا نقـش تعـدیلگری مثبـت کیفیت آموزشی بر رابطه بین تصویر ذهنی اعتبار علمی دانشگاه و نگرش دانشجویان به افزایش عملکـرد تحصیلی تأیید شد. به علاوه، نتایج تحلیل مسیر وجود اثر معنادار تصویر ذهنی اعتبار علمـی دانشـگاه بـر نگرش دانشجویان به افزایش عملکرد را نشان میدهد.
Machine summary:
", 2005; Kettunen, کار تیمی برای فشردگی و متراکم سازی زمان اجرای کار و افزایش 2009; Bottani, 2009; سرعت Duderstadt, 2010; Sharp, 2012 سازماندهی برای تسلط بر تغییرات و عدم قطعیتها، ارزیابی ,Kettunen ;٢٠٠١ ,Hormozi قابلیت نوسازی مجدد و نوسازی فرایندها 2009 در تحقیق حاضر برای اولویت بندی و تعیین سطح عوامل توانمندساز چابکی سازمانی در مراکز آموزشعالی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری 1 استفاده شده است ؛ مدلسازی ساختاری تفسیری روشی مناسب برای تحلیل تأثیر یک عنصر بر دیگر عناصر است .
شراکت و همکاری جمعی بهبود مستمر فناوری اطلاعات ساختار سازمانی نیروی کار چابک فرهنگ تشکیل سازمان دانش محور شکل ١- مدل نهایی ساختاری تفسیری مدل نهایی به دست آمده در این تحقیق نشاندهنده پنج سطح عوامل است .
در تحقیق حاضر عامل تشکیل سازمان دانش محور با توجه به دارا بودن بالاترین قدرت نفوذ و کمترین میزان وابستگی در پایین ترین سطح مدل ساختاری تفسیری قرار گرفت که نشان دهنده کلیدی بودن این عامل و اهمیت زیاد آن در کسب چابکی در دانشگاههاست و به عنوان فونداسیون و سنگ زیربنای مدل به شمار میرود؛ یعنی برای شروع کارکرد سیستم باید بر آن تأکید کرد که در نتیجه ، زمینه برای عوامل سطوح بالاتر فراهم شود.
نتایج تحقیق حاضر بیانگر آن است که عامل فرهنگ در سطح چهارم مدل ساختاری تفسیری قرار دارد و پس از تشکیل سازمان دانش محور به عنوان کلیدی ترین عامل برای کسب چابکی در دانشگاهها محسوب میشود؛ یعنی این عامل ، عاملی است که نقش محرک را دارد و با بهینه سازی آن میتوان بهینه شدن عوامل دیگر را انتظار داشت ."