Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر مشاهده اطلاعات نسبی و مطلق بر یادگیری یک مهارت جدید بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان پسر دانشگاه شهید بهشتی تشکیل میدادند که از بین آنها بهصورت نمونه دردسترس، 14 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که همگی راستدست بودند و ازنظر جسمانی وضعیت سالمی داشتند انتخاب و به دو گروه 7 نفری تقسیم شدند. اطلاعات در این پژوهش بهصورت نمایش نقاط نورانی ارائه شدند. یک گروه اطلاعات همه اندامهای بدن را مشاهده میکرد (گروه اطلاعات نسبی) و گروه دیگر فقط اطلاعات مچ دست پرتاب را مشاهده می-کرد (گروه اطلاعات مطلق). افراد در اکتساب، 20 کوشش را اجرا نمودند و 24 ساعت بعد 5 کوشش را بهعنوان آزمون یادداری انجام دادند و بعد از آزمون یادداری همه گروهها فیلم اطلاعات همه اندامهای بدن (اطلاعات نسبی) را مشاهده کردند. این مرحله بهعنوان بازاکتساب نامگذاری شد. نتایج نشان داد که گروه اطلاعات مطلق در هماهنگی درون اندامها نسبت به گروه اطلاعات نسبی بیشتر شبیه به الگو عمل کرده است. این اثر در تمام مراحل پژوهش مشاهده شد. در متغیرهای کنترلکننده حرکت، تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت (05/p>0). همچنین، دیدن اطلاعات نسبی در مرحله بازاکتساب تاثیری بر هماهنگی اندامها و دقت حرکت نداشت؛ اما بر متغیر کنترل حرکت تاثیر معناداری داشت و آن را بهبود بخشید. درکل، نتایج نشاندهنده این امر است که اطلاعات نسبی همیشه برای کسب الگوی هماهنگی مهمترین اطلاعات نیستند. در بعضی موارد مانند آنچه که در این پژوهش مشاهده شد، اطلاعات نقطه انتهایی حرکت نقش مهمتری را بازی میکنند.
Machine summary:
"/ شکل1ـ تغییرات هماهنگی شانه ـ آرنج در مراحل مختلف آزمون براساس نوع الگوی مشاهدهشده نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که در مرحلۀ اکتساب، اثر اصلی الگو معنادار میباشد (78.
این دیدگاه بر این باور است که در هنگام مشاهده، فرد اطلاعات نسبی را درک میکند و برای بازتولید بعدی حرکت مورد استفاده قرار میدهد؛ اما نتایج این پژوهش نشان داد گروهی که اطلاعات مطلق (مچ دست) را مشاهده میکردهاند از گروهی که اطلاعات نسبی را مشاهده میکردهاند در هماهنگی بین اندامها عملکرد بهتری داشتهاند.
اگرچه اطلاعات نقطۀ انتهایی میتواند برای کسب هماهنگی درون اندامها مورد استفاده قرار گیرد؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان میدهد هنگامی که اندامهای درگیر در حرکت، از عضو مؤثر انتهایی دورتر هستند (در این تکلیف اندام تحتانی) یا حرکت پیچیدهتر میباشد، اطلاعات نسبی به کسب الگوی هماهنگی حرکت کمک میکنند (16،19).
همچنین، این پژوهش همسو با دیدگاه ادراک بینایی نشان داد که ارائۀ اطلاعات نسبی در مراحل بعدی یادگیری تأثیری بر کسب الگوی حرکت ندارد و بیشتر بر متغیرهای کنترلی (مانند حداکثر سرعت مچ) تأثیر دارد.
Associate Professor at Shahid Beheshti University Received date: 2013/08/06 Accepted date: 2013/12/03 Abstract The main aim of this study was to investigate the effect of observing relative and absolute information on learning a novel skill.
Also observing the relative information in re-acquisition had no effect on intra limb coordination and accuracy, but it had a meaningful effect on control related parameter (maximum wrist velocity) made it more like the model."