Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی مفهوم متابعت الهی و بررسی راهکارهای ارتقاء آن در دانشگاه اسلامی است. چهار سؤال پژوهشی در خصوص ماهیت، انواع، پیشنیازها و راهکارهای ارتقای آن در دانشگاه اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی -تحلیلی و جامعه تحقیق، متنی و دربرگیرنده قرآن است. افزایش سطح معرفت دینی، تدوین متون بر اساس جهانبینی الهی و معرفی الگوهای متابعت از راهکارهای بعد فرهنگی و تقویت باورهای دینی، تصحیح نگرشها و اسلامیسازی دانشگاه از راهکارهای بعد اجتماعی آن است. نتیجه آنکه متابعت الهی و ارتقای آن توأم با خردورزی از ضرورتهای اساسی دانشگاه اسلامی است.
Machine summary:
"خداوند در آیه ١٥٨ از سوره اعـراف بـه طـور صـریح بـه پیـروی از پیامبر خویش که درس نخوانده است و به پروردگار و کلمات او ایمان دارد دستور داده و میفرماید: ﴿فآمنوابالله ورسوله النبی الأمی الذی یؤمن بالله وکلماته واتبعوه لعل کم تهتدون ﴾ حضرت ابراهیم (علیه السلام ) نیز با تأکید بر اهمیت پیروی، شرط از او بودن را تبعیت خویش ذکر نموده و میفرماید: ﴿فمن تبعنی فإنه منی ﴾(ابراهیم .
همان طور که خداوند متعال در سوره یوسف ، آیه ١٠٨ به اتباع برخوردار از بصـیرت اشاره کرده و میفرماید: ﴿قل هذه سبیلی أدعواإای الله علی بصیرة أناومن اتبعنی وسبحان الله وماأنامن المشرکین ﴾ «بگو این است راه من ، که من و هر کس (پیرویام ) کرد با بینایی به سـوی خدا دعوت میکنیم ، و منزه اسـت خـدا، و مـن از مشـرکان نیسـتم »(رک: طبرسی، ج ٦: ٧٩٨).
الف -٥) برپایی مناظرات و پاسخگویی به شبهات دینی گسترش زمینه های بحث و گفت وگوی سـازنده در دانشـگاه و فـراهم آوردن آمـادگی لازم برای پذیرش آراء صحیح دیگران ، همراه بـا توانمندسـازی دانشـجویان بـرای نقـد و ارزیابی دیدگاه های مخالف و پـرورش نیـروی عقلانـی آنـان از دیگـر راهکارهـای ارتقـاء فرهنگ متابعت الهی در دانشگاه اسلامی است .
راهکارهای ارتقای فرهنگ متابعت الهی در دانشگاه اسلامی در ابعاد فرهنگـی شـامل ارتقای سطح دانش و معرفت دینی استادان ، دانشجویان و کارکنان ، تدوین متون درسـی در تمامی شاخه ها بر اساس جهان بینی الهی و مبتنی بر اصـل مکلـف بـودن بنـدگان در مقابل خالق هستی و تبیین آثار دنیوی و اخروی متابعت الهی شـامل رهـائی از ضـلالت ، خوف ناپذیری و عدم حزن ، برخورداری از رضایت الهـی، رشـدیافتگی، آمـرزش گناهـان ، ایجاد رأفت قلبی و غلبه بر دشـمنان اسـت ."