Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رفتار چسبندگی هزینه و محافظهکاری مشروط بر تجزیه و تحلیل هزینه، حجم فعالیت و سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به این منظور چهار فرضیه برای بررسی این موضوع تدوین شد و دادههای مربوط به 120 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران برای دورهی زمانی سالهای 1384 تا 1391 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. الگوی رگرسیون پژوهش با استفاده از روش دادههای تابلویی با رویکرد اثرات ثابت، بررسی و آزمون شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که رفتار چسبندگی هزینه بر مدل استاندارد تجزیه و تحلیل هزینه، حجم فعالیت و سود تأثیرگذار است. افزون بر این نتایج پژوهش نشان داد که نادیده گرفتن محافظهکاری شرطی سبب تشدید تغییرات چسبندگی سود (کاهش سطح سود) میشود و ویژگیهای خاص شرکتها بر رفتار چسبندگی هزینه و محافظهکاری شرطی مؤثر بوده که سبب تأثیر معنادار بر تجزیه و تحلیل هزینه، حجم فعالیت و سود میشود.
Introduction: The aim of this paper is to investigate the effects of sticky cost behavior and conditional conservatism on analysis of cost، volume and profit in companies listed in Tehran Stock Exchange.
Research Hypotheses
Research hypotheses are described below:
When sales level decreases، earnings are lower than when it increases.
The difference in sticky earnings increases with asset and employee intensity and decreases with firm size.
If conservatism is ignored in estimation، the estimates of the sticky earnings differential are biased upwards.
Ignoring conservatism and its interactions with the firm characteristics in estimation has more impact on asset and employee intensity on stickiness biased upwards، and the estimates of the impact of size on stickiness are biased downwards.
Methods: This study employs financial data of companies listed on Tehran Stock Exchange during 2005-2011 periods، and the fixed effect panel data regression model is used to test hypotheses.
Results: Statistical analysis of data shows that the sticky cost behavior has impact on Model analysis of cost، volume and profit standards. Moreover، the results showed disregard for conditional conservatism changes exacerbating the sticky earnings differential. Also، the results showed that firm-specific characteristics have impact on sticky cost behavior and conditional conservatism.
Discussion and Conclusion: According to the results، the analysis of cost، volume and profit adjusted estimates reveal the need for important revisions in many analyses of cost، volume and profit benchmarks. For example، the analysis of cost، volume and profit adjusted breakeven point is substantially higher for a firm with decreasing sales compared to an identical firm with increasing sales; therefore، the analysis of cost، volume and profit standard breakeven benchmark is useful neither for a firm with growing sales nor for a firm with shrinking sales. We also found that، even though conservatism is usually ignored in cost accounting، it has a sizable confounding effect on analysis of cost، volume and profit estimates.
Machine summary:
"تحلیل گران خـارجی کـه سـاختار هزینـه را از اطلاعات گزارش گری حسابداری استنتاج میکنند، با مشکلات برآورد اضافی مواجه میشوند در نتیجه اگر چسبندگی هزینه وجود داشته باشد؛ مدل تجزیه و تحلیـل هزینـه ، حجـم فعالیـت و سود استاندارد نمیتواند هزینه های ثابت و متغیر را تعیین کند که منجر به سوگیری هدف منـد در برآورد هزینه ها میشود؛ بنابراین این تحقیق یک مدل جایگزین برای تجزیه و تحلیل هزینـه ، حجم فعالیت و سود ارائه میکند که در آن به طور مستقیم چسبندگی هزینه کنتـرل مـیشـود؛ علاوه بر این حتی پس از کنترل چسبندگی هزینه ، برآورد تحلیل گران خارجی به احتمـال زیـاد به سبب محافظه کاری مشروط مغرضانه است ؛ زیرا زمانی که برآورد ساختار هزینه با اسـتفاده از اطلاعات حسابداری گزارش گری عمومی به دست میآید، کنترل نقش مخـدوش کننـده ی اقـلام تعهدی محافظه کارانه در گزارش گری سـود و هزینـه اهمیـت مـییابـد و مـیتواننـد منجـر بـه یک سونگری در برآورد ارتباط میان هزینه و فروش شود در نتیجه ، مدل تعدیل شـده ، دوبـاره از طریق کنترل محافظه کاری تعدیل میشود (بنکر٦ و همکاران ، ٢٠١٣).
در ادامه به منظور بررسی تأثیر رفتار چسبندگی هزینـه هـا بـر مـدل تجزیـه و تحلیـل هزینه ، حجم فعالیت و سود استاندارد از مدل زیر استفاده شده است (بنکر و همکاران ، ٢٠١٣): مدل شماره ی (٢) SaElaerSni't=ao+a1SSalaeleSSi't+a2SDi't+3i't i't-1 i't-1 در این مدل ، SDi't مبین متغیر مصنوعی کاهش فروش شرکت بوده کـه اگـر فـروش شرکت در دوره ی t کم تر از دوره ی 1-t باشد، برابر عدد یک و در غیر این صورت عـدد صـفر در نظر گرفته میشود."