Abstract:
در مناطق محروم، سیاستهای حملونقل نقشی حیاتی در توسعه ایفا میکند. برخی پژوهشگران دسترسی نداشتن به نظام حملونقل روستایی و عناصر تشکیلدهندة آن را یکی از مهمترین موانع در راه تحقق اهداف توسعة پایدار روستایی میدانند. بنابراین، قابلیت دسترسی به حملونقل روستایی بهعنوان یکی از مؤلفههای مهم توسعة پایدار میتواند آثار مختلفی بر تغییرات انداموار مناطق روستایی داشته باشد. اگر روستا و سکونتگاههای روستایی را موجودی زنده تلقی کنیم، تغییرات انداموار شاکلههای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی سکونتگاههای روستایی را دستخوش تغییرات ساختاری میکند. این مقاله نشان میدهد چگونه قابلیت دسترسی به نظام حملونقل روستایی بر تغییرات انداموار در نواحی روستایی تأثیر نهاده است. به این منظور، در تحقیق حاضر 27 روستا و 400 نفر از ساکنان بخش ئیلاق جنوبی شهرستان دهگلان انتخاب شده است. پس از تکمیل پرسشنامه، دادههای حاصل از مطالعات میدانی با استفاده از نرمافزار SPSS و Arc-GIS تحلیل و ارزیابی شده است. یافتههای تحقیق گویای این است که قابلیت دسترسی به حملونقل بر تغییرات انداموار نواحی روستایی بخش ئیلاق جنوبی مؤثر بوده و در این میان زیرساختهای حملونقل بیشترین تأثیر را بر تغییرات انداموار منطقة مورد مطالعه داشته است.
Machine summary:
"برای تحلیل و آزمون دیدگاه سرپرستان خانوار نیز مانند دیدگاه مـدیران روسـتا عمـل شده است ؛ بدین ترتیب که با توجه به نتایج آزمون مندرج در جدول شمارة چهـار ازدیـد مردم روستا، بین تمام عناصر تبیین کنندة حمل ونقل روستایی- به عنوان متغیر مستقل - بـا رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی رابطۀ معناداری در سطح اطمینان ٠.
بنابراین ازدیدگاه مردم روستا، بین عناصر حمل ونقل و توسعۀ روستایی رابطـۀ معناداری وجود دارد که در این میان ، زیرساخت های حمل ونقل بیشترین میزان تأثیرگـذاری را بر تغییرات اندام وار در بخش ئیلاق جنوبی شهرستان دهگلان داشته اند.
تحلیل داده های به دست آمده از منطقۀ مورد مطالعـه ازدیـدگاه مـردم و مـدیران محلـ ضمن تأیید آثار اقتصادی و اجتماعی حمل ونقل روستایی بر توسعۀ انـدام وار روسـتاهای نمونه ، این نتایج را نیز به دست میدهد: ١- بین عناصر حمل ونقل روسـتایی و شـاخص هـای توسـعۀ روسـتایی ارتبـاط مثبـت و معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر از نگاه مدیران محلی و مردم روستا، دسترسی به حمل ونقل روستایی در تغییرات اندام وار منطقه تأثیر مثبتی داشته است .
همچنـین ازدیـدگاه افـراد نمونـه ، زیرسـاخت هـای حمـل ونقـل بیشترین تأثیر را بر رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی داشته اسـت ؛ زیـرا مـدیران محلـی و سرپرستان خانوار بر این باورند که اگر زیرساخت های حمـل ونقـل در روسـتاهای مـورد مطالعه بهبود یابد، خدمات حمل ونقل در روستاها افزایش پیدا مـیکنـد؛ درنتیجـه بهبـود زیرساخت ها و خـدمات حمـل ونقـل باعـث افـزایش کیفیـت حمـ ونقـل روسـتایی در روستاهای مورد مطالعه میشود."