Abstract:
در این مقاله در راستای اندازه گیری سرمایه اجتماعی در میان مدیران و کارشناسان بخش های فرهنگی و زارتفرهنگ و ارشاد اسلامی ، نخست مفهوم سرمایه اجتماعی ارائه گردیده و سپس با اشاره به اهمیت شناخت سرمایهاجتماعی، به رویکرد های نظری برای تحلیل سرمایه اجتماع ی می پردازد . در ادامه ضمن معرفی شاخص هایاندازه گیری سرمایه اجتماعی به توصیف پژوهش، اهداف و سوالات آن پرداخته و نتایج مربوط به تجزیه و تحلیلداده های حاصل از پرسشنامه های توزیع شده در م یان مدیران و کارشناسان، تشریح م ی شود. بر اساس نتایج حاصله،اوزان ابعاد و مولف ه های سرمایه اج تماعی در مدیران و کارشناسان بخش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیمشخص شده و نهایتا اندازه سرمایه اجتماعی در مدیران و کارشناسان تعیین گردیده است.
In this article, in order to measure the social stock among managers and
experts of cultural departments of the ministry of culture and Islamic
guidance, first the concept of social stock is defined, and then pointing to
the importance of recognition of social stock, it is concerned with the
theoretical approaches to analyze the social stock. Afterwards, as the
indicators of measuring the social stock is indicated, the investigation, its
goals and questions are explained, and the results from the analyses of the
data from the questionnaires distributed among managers and experts are
described. Based on the outcoming results, the weights, dimensions and
elements of the social stock among managers and experts of cultural
departments of the ministry of culture and Islamic guidance are identified,
and eventually the amount of the social stock among managers and experts
is measured.